Fit / Food

GEZOND DE NACHTDIENST DOOR

Wanneer je onregelmatig werkt wordt je biologische klok verstoord. Deze klok zorgt ervoor dat we op vaste momenten moe en wakker worden maar reguleert ook onze spijsvertering, hormonen, lichaamstemperatuur, bloeddruk en andere belangrijke lichamelijke functies. Te weinig slaap of vermoeidheid heeft invloed op de productie van de hormonen leptine en gherline, waardoor je meer honger hebt en dus meer gaat eten.

Laat je gezondheid niet de dupe zijn van een ander dag- en nachtritme

Hoe kan je het beste de nachtdienst overleven?

  1. Wees voorbereid, bedenk vooraf wat je in de nachten wilt eten. Maak een boodschappenlijstje en haal alles in 1x zodat je de rest van de week alle tijd hebt om te slapen en op te laden.
  2. Ga met een volle buik aan het werk. Het kan zelfs zo zijn dat er op jouw werk geen mogelijkheid is om iets op te warmen. Zorg dan dat je voor die tijd dat al naar binnen hebt gewerkt.
  3. Neem gedurende je dienst alleen lichte maaltijden en tussendoortjes die bestaan uit de combinatie van volkoren koolhydraten en veel eiwit. Zo krijg je de energie die je nodig hebt en ben je langer verzadigd. Denk hierbij aan een pasta salade met kip en veel groenten, een ei of een stuk fruit.
  4. Eet na de dienst nog een klein tussendoortje zodat je niet wakker wordt van de honger.
  5. Ga niet met een volle maag slapen, dit kan de kwaliteit van je slaap negatief beïnvloeden en obstipatie veroorzaken.
  6. Vermijd koffie een uur of 8 voordat je wilt gaan slapen. Erg handig hoor die cafeïne om wakker te blijven maar niet zo als je graag wilt gaan slapen om 7 uur in de ochtend. Kies dan een uur voordat je dienst afloopt voor een kopje kruidenthee speciaal om lekker te kunnen slapen. Je hebt ze van Celestial Piramide of Pickwick

Heb jij nog goede tips? Liefs Bo

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

1 Reactie

  • Antwoord Astrid 02.02.2016 bij 16:39

    De app ‘Goedenacht’ is heel handig, met allerlei tips en recepten, ik raad ‘m vaak aan!

  • Laat een reactie achter