orthomoleculaire therapie
Fit

Wake-up call: een gesprek met Health Stories

Sinds een tijdje traint Yvanka bij mij. Ik zag haar en dacht, die dame ziet er fit en gezond uit. In een gesprek bleek dat Yvanka orthomoleculaire therapie biedt en samen met nog een therapeute, Angela, eigenaar is van Health Stories. Wow, moeilijke titel dacht ik. Ik had wel eens van orthomoleculaire geneeskunde gehoord van Bo en hoeveel baat zij er bij had gehad. Mijn interesse was gewekt.

Bij Health Stories staat het gebruik maken van het eigen herstellend vermogen van het lichaam en het creëren van een optimaal milieu voor je lichaamscellen centraal. Dit doen Yvanka en Angela door op zoek te gaan naar een optimale mix van moleculaire bouwstenen, zoals vitaminen, mineralen en aminozuren.

Wat is orthomoleculaire therapie precies?

Orthomoleculaire geneeskunde gaat ervan uit dat voedingsstoffen beter in de stofwisseling passen dan geneesmiddelen. Het argument hiervoor is dat het lichaam in de loop van de evolutie met voedingstoffen vertrouwd is geraakt, iets dat niet geldt voor de geneesmiddelen, die door de farmaceutische industrie zijn ontwikkeld. Dit sluit aan op mijn eigen visie op gezond zijn, en blijven: de reguliere vorm van vooral symptoom-bestrijdende zorg past daar niet in.

 Yvanka van Health Stories

Yvanka van Health Stories

Wat kan het voor je betekenen?

Waarom was mijn interesse gewekt? Al jaren kamp ik met darmklachten. Gekscherend zeg ik wel eens, mijn stoelgang houdt me slank. Maar die darmklachten zijn niet normaal, vertelde Yvanka me. Ik had een uitgebreide vragenlijst ingevuld, met vragen over mijn voeding, toiletbezoeken, stressniveau, etc. Want juist nu ik zwanger ben, is het belangrijk om de juiste vitaminen en mineralen binnen te krijgen (en te houden!;) Een multivitamine voor zwangeren van de Kruidvat is zeker niet de juiste keuze. In plaats van naar de huisarts gaan vanwege mijn klachten, wilde ik nu wel eens weten wat ik kan verbeteren aan mijn dagelijkse voedingspatroon én welke supplementen goed voor mij zijn. Nu, maar ook na mijn bevalling.

Het resultaat

Ik eet te weinig eiwitten, vooral gezien mijn sportieve levensstijl. Vermoedelijk is mijn calorie-inname over de hele dag niet voldoende en ik eet teveel snelle koolhydraten. Croissantjes dus. Oeps. ‘Tuurlijk weet ik dat ik beter havermout met amandelmelk kan eten dan mijn favo cruesli met melk. En tuurlijk weet ik wel dat ik beter kan voeden dan vullen. Maar dat het zoveel effect heeft op mijn lijf, en bijvoorbeeld op mijn bloedsuikerspiegel, dat was wel even flinke een eye-opener. Ik moet extra DHA (visolie) slikken, magnesium, vitamine D3 en eiwitten. Op naar de reformwinkel dus!

Tips & insights

Dit waren de mijn persoonlijke tips en inzichten die ik van Yvanka kreeg:

  • Beweging direct na de maaltijd kan zorgen voor verteringsklachten en ontstekingen, dus zorg ervoor dat je rust neemt na elke maaltijd. In rust kan je lijf pas goed verteren.
  • Het is van belang heel goed te kauwen en niet teveel water tijdens het eten te drinken.
  • Het liefst bulk drinken: drie keer per dag een grote hoeveelheid (drie glazen water).
  • Bewegen (sporten vóór het eten is heel gezond) en vooral nuchter bewegen is goed om de glucosevoorraad uit je spieren en lever te halen en het weer gevoelig maken van je insuline receptoren. (Maar dit is geen advies voor zwangere vrouwen!).
  • Er is een groot onderzoek gedaan onder 3.000 mensen die van niet-biologisch eten naar biologisch eten overstapten. 85% van deze groep mensen hadden geen verteringsklachten meer.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen 😉

Is jouw interesse ook gewekt? Health Stories biedt een Mama-pakket, maar is ook absoluut jouw partner als je begeleid wilt worden naar een gezonder leven.

Vragen? Stuur een mail naar mij, of naar Health Stories.

X Denise

PS Wist je dat Health Stories ook aanwezig is tijdens de eerste training ‘Bootcamp & Yoga voor Zwangeren‘?

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt