afvallen met hardlopen
Fit

5 tips: Gewicht verliezen met hardlopen

Wil je afvallen door te hardlopen? Ik geef je vijf goede tips die mij ook hielpen toen ik begon met hardlopen. Misschien vind je hardlopen hierdoor (nóg) fijner!

1. Vermijd vetarme diëten

Het is een misvatting dat je vet helemaal uit je voeding moet uitsluiten. Want wil je blessurevrij kunnen hardlopen, dan zijn (goede) vetten essentieel voor je herstel. Het is bewezen dat hardlopers die minder dan 30% van hun energie uit vet halen, meer kans hebben op blessures. Door een verminderde inname van vitamine K, kunnen botbreuken sneller ontstaan. Dus sla niet door in je healthy lifestyle 😉

2. Loop verder dan je gewend bent

Veel hardlopers die ik ken, rennen een comfortabel aantal kilometers, vijf bijvoorbeeld. Maar om slechte vetten te verbranden, kun je beter wat verder rennen. Probeer eens zo’n 25-30 kilometer per week te halen en dan verbrandt je geheid meer vet zonder dat je minder hoeft te eten.

3. Meten is weten!

Ikzelf begon ooit met een Nike+ horloge, gecombineerd met de Nike+ app. Je bent dan deelgenoot van de Nike Runners Community en je kunt je resultaten openbaar maken en delen, eventueel met jouw online buddies. Nu heb ik een Polar M400 en die gebruik ik superveel. Door je extra kilometers goed bij te houden, boek je effectief resultaat. Of gebruik apps als Runkeeper of Endomondo als motivatie. Hierdoor verleg je je grenzen makkelijker én verbrand je weer extra calorietjes!

4. Discipline is alles

Tuurlijk kennen we allemaal die sportdip. Je hebt er gewoon even geen zin meer in. Maar wist je dat als je opeens veel minder gaat hardlopen, je de extra kilo’s er daarna veel lastiger af krijgt? Houd vol lieve mensen! Sluit je aan bij een vereniging of ga (tijdelijk) een andere sport beoefenen.

5. Wandelen = afvallen

Ga in je pauze eens op flink tempo wandelen, neem de trap in plaats van de lift of loop na het avondeten een gezellig rondje met je partner. Het is ongemerkt calorieën verbranden, waardoor je aanzienlijk gewichtsverlies kunt realiseren. Zet ook nu je sporthorloge of app aan, want alle meters (en stappen!) tellen!

Succes toppers en als ik je kan helpen, hoor ik het graag!

x Denise

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt