Fit / Food

4 Tips van Denise om vakantiekilo’s te voorkomen

Als ‘echte’ fitgirl heb ik natuurlijk mijn best gedaan om tijdens mijn zomervakantie Sardinië in mijn meest strakke bikini body over het strand te flaneren (ahum), maar hoe zorg je er nu voor dat je die body een kleeeein beetje in stand houdt en vakantiekilo’s voorkomt?

Dat gevoel dat je vakantie nu echt bijna begint. Dat je sinds vorige zomer al denkt, “ik ga nu aan de bak, zodat ik volgend jaar (wel) vol zelfvertrouwen in m’n kleinste bikini kan rond lopen.” Gaat je best goed af (op de feestdagen na) en dan begint de zomervakantie, vol lekker eten, gezelligheid, drankjes, op het strand liggen, kortom, lekker genieton.

Getver, sporten en gezond eten passen totaal niet in dat fijne rijtje. Maar hoe zonde, om in twee weken weer een paar kilo aan te komen? Dus ben je op vakantie, of ga je bijna weg? Dan heb je misschien wat aan deze tips…!

1. Drink genoeg, maar wel het juiste!

Ik geniet vreselijk van een wijntje. Of meer dan een wijntje. En dat is helemaal niet erg, maar probeer de oude slogan ‘geniet, maar drink (alcohol) met mate’, in acht te nemen. Logisch toch? Juist bij hoge temperaturen ben je geneigd om te tanken. Drink als je dorst hebt liever water dan alcohol, of bestel een extra glas water als je wel besluit om bij je lunch een wijntje te nemen. Zeker in mediterrane landen, lunch en dineer je vaak uitgebreid. Mijn tip is om van 1 maaltijd écht te genieten en te eten en drinken waar je zin in hebt, maar om de andere twee maaltijden wat bewuster te kiezen.

2. Sugar-mania

Gelati, watermeloni, cocktails, allessss…maar houd je nou een beetje in! Denk aan je groentjes en eiwitjes en go easy on the pasta. Ik haal regelmatig wat gezonde snacks bij de locale supermarkt, zodat ik niet verzand in ongezonde tussendoortjes als ik trek krijg. Ongebrande nootjes, fruit en rauwkost zijn prima! Want van al dat zonnen/zonnen/insmeren word je natuurlijk best hongerig.

3. Komt ze weer: RUN!

Het hardloopmeisje Denise kan het natuurlijk niet laten om zonder loopschoenen op vakantie te gaan. Maar die ook gebruiken, dat is een tweede. Toegegeven, ik heb mijn imago mee, maar ik vind het echt superlastig om te gaan hardlopen op vakantie. Het is bokheet, de pasta (en wijn) van mijn cheatmeal van de avond ervoor liggen nog zwaar op de maag en ik vind het té lekker om me nog een keer om te draaien in bed. Prima, maar na vijf dagen begint het te kriebelen.

Het voordeel is dat je altijd en overal kunt hardlopen. Echt waar. En nog een voordeel is dat je plekken tegenkomt en gaat ontdekken, wat je anders wellicht niet zou doen. Dus: wekker om 6.30 uur en GAAN! De rest van de dag voel je je gegarandeerd lekker, ondanks die rooie kop bij het ontbijt, en to top it off neem je een fijne duik in zee of zwembad.

4. De benenwagen

Geen werk, deadlines, stress, afspraken… dus ook geen reden om te haasten. En dat betekent dat je kunt gaan lopen als je ergens heen gaat, of huur een fiets als het kan. Misschien een romantische strandwandeling met je lief? Helemaal top! Lekker na het eten nog even genieten van de ondergaande zon. Goed voor je relatie en goed voor je lijf.

Denk alsjeblieft niet dat ik niet kan genieten op vakantie, sterker nog, ik vind het zelf ook hartstikke moeilijk om me aan bovenstaande tips te houden. Maar ik weet ook hoe het voelt om terug te komen van vakantie en te balen als je niet meer in je favoriete skinny past. Is gewoon zonde! Dus, geniet en blijf genieten na je vakantie!

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt