Snel-fit

Yoga <3 hardlopen: the perfect team!

Hardlopen en yoga: twee sporten die op het eerste gezicht totaal niets van elkaar weg hebben. Toch kunnen deze twee elkaar behoorlijk versterken.

Zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen, staat mijn hardlopen even op een laag pitje. Helaas hebben mijn longproblemen en het niet kunnen trainen meteen hun weerslag op mijn lichaam. Vooral de stijfheid in mijn spieren zit me dwars. Dit is dan ook de reden dat ik me, op aanraden van de osteopaat, ben gaan verdiepen in yoga. Iets wat ik nooit had verwacht, ik ben namelijk niet iemand voor de ‘ontspanningsoefeningen’, maar zoek altijd de snelheid of spanning op.

dscf2786 dscf2772 dscf2782 dscf2785

Yoga is een sport waar je van houdt, of waar je het liefst ver bij uit de buurt blijft. Dat is tenminste wat ik er altijd van dacht, en wat ik ook in mijn omgeving hoor. Toch is het als hardloper dichterbij dan je denkt. Kijk maar eens naar de rekoefeningen in je warming-up of cooling-down. Gaat er al een lichtje op? Yogaoefeningen staan bekend om hun ontspannende werking op de geest, maar helpen ook je lichaam leniger te worden. Hardlopen of überhaupt sporten is mijn meditatie, dus dat zoek ik niet in de yoga. Dat lenig worden is voor mij nu vooral belangrijk rondom de borstkas en bovenrug, zodat ik prettiger kan ademen en bewegen. Als hardloper kun je bijvoorbeeld ook baat hebben bij lenigheidsoefeningen voor je schouders en nek, wanneer je geneigd bent met opgetrokken schouders te lopen. En vergeet ook zeker de heupen niet. Wanneer je lijf flexibel is, zul je daar tijdens de training profijt van hebben. Hoe flexibeler de heupen, hoe gemakkelijker de beweging op dit gebied zal gaan.

Betekent dit dan dat elke hardloper aan de yoga moet? Nee, wat mij betreft niet. Maar het kan ook zeker geen kwaad om eens per week een uitgebreidere reksessie te doen. Natuurlijk zijn er enorm veel verschillende yogaoefeningen en ik raad je dan ook aan de poses te kiezen waar jij je prettig bij voelt. Zelf krijg ik ook van genoeg houdingen de kriebels en zeker niet de ontspanning die het zou moeten geven, maar een aantal poses gaan me ondertussen aardig af. Ik maak bijvoorbeeld gebruik van de Run Ready Yoga work-out uit de Nike+ Training App, waar al een volgorde bepaald is en de oefeningen voor gedaan worden. Ook op Youtube zijn er genoeg oefeningen en work-outs te vinden. En vind je gewone yoga nou echt niks? Misschien kun je dan de nieuwste trend eens proberen; bieryoga!

Doe jij naast hardlopen ook aan yoga of misschien een andere combinatie? Let me know!

x Margon

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt