Fit

Langer hardlopen? Denise’s 3 simpele tips!

Vraag je je wel eens af waarom je sommige dagen voor je gevoel uren kunt hardlopen (bij wijze van spreken dan ;-)) , terwijl je andere dagen nul uithoudingsvermogen hebt? Dat kan verschillende oorzaken hebben… De hoeveelheid slaap, stress en voeding spelen een rol in in je prestatie, maar ook je ademhaling kan van invloed zijn. Hierbij geef ik je wat tips om jouw spiertjes van verse zuurstof te voorzien tijdens het hardlopen!

Diep ademen

Je longen zijn net even kleiner dan je ribbenkast, maar de meesten van ons gebruiken slechts het bovenste deel van dit orgaan. Als je diep inademt, vergroot je de longen, druk je je middenrif naar beneden, zet je je buik uit en vul je je longen met lucht. Als je op deze manier ademt tijdens het rennen, voorkom je dat je duizelig of misselijk wordt. Oefening baart echt kunst; tijdens al mijn trainingen herinner ik mijn leden eraan om diep en via de buik te ademen.

Hardlopen in een ritme

Om je run makkelijker te maken, kun je proberen om drie of vier passen in te ademen, en dan om voor dezelfde duur uit te ademen. Tel je stappen en pas je ademhaling aan op je tempo. Als je intensiever rent, zal je ademtempo je inzet steeds meer ondersteunen en word je sneller. En let op, als je je stappen niet gelijk krijgt met je ademhaling, dan loop je te snel. Ga langzamer en probeer het ritme terug te vinden.

Pas je aan aan het weer

Als het kouder wordt, zoals de komende tijd, probeer dan door je neus te ademen tijdens het hardlopen. Koude lucht is droog en wordt nog droger als je door je mond ademt. Je kunt gaan hoesten omdat je longen een optater krijgen van die koude lucht. Bovendien wordt lucht beter gefilterd als je door je neus ademt. Doen dus!

Succes darlings!

Kus!

PS! Leuk jasje he! Koop ‘m door op deze foto te klikken 🙂

ademhaling hardlopen

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt