Fit / Personal

My protein shake brings all the boys to the yard

Protein shakes, weightgainers, glutamine, creatine, omega-3 en omega-6, low carb pannenkoeken, brood, cookies en pasta’s, collageen, aminozuren, fatburners, multivitaminen, preworkouts en natuurlijk niet te vergeten…. superfoods. Bedenk het maar en het is op de markt: voedings-en-fitness-supplementen. Tegenwoordig lijkt iedereen ze te gebruiken en zijn de gesponsorde Instagrammers (inclusief 10% discount) niet meer weg te denken uit mijn tijdlijn. Mijn keukenkastjes puilen inmiddels ook al uit en dan wel met de volgende supplementen…

L-Glutamine:
Deze gebruik ik voor mijn ziekte van Crohn. Meerdere studies hebben aangetoond dat glutamine een gunstig effect kan hebben op deze ziekte. De stof heeft een herstellend vermogen op het herstellen van de slijmvliezen uit het maag/darmkanaal. Door Crohn heeft mijn dunne darm kleine littekentjes opgelopen, die de glutamine kan verminderen. Zo kunnen er weer meer voedingsstoffen door de darm worden opgenomen. Ook vult glutamine het niveau van aminozuren aan, wat uiteindelijk voor spierherstel zorgt.

preworkout

Pre-workoutshake:
Deze shake neem ik altijd voordat ik begin met de training, om net even wat extra’s uit mijn training te halen en wat meer ‘pomp’ te voelen in mijn spieren. Er zit cafeïne in deze shake. Je kent vast wel de afbeeldingen met “when you take your pre-workout and the gym is closed”. Zo’n soort moment had ik laatst; na een drukke werkdag loop ik de kleedkamer van de gym binnen, sla mijn pre-workoutshake achterover en doe mijn tas open. En ja hoor, schoenen vergeten… en dat net op de dag dat ik m’n oude vertrouwde nikes even heb ingeruild voor enkellaarsjes met hakken. Dat werd rechtsomkeert naar huis, maar wel stuiterend met de pre-workout al in m’n lichaam.

Impact whey protein:
Zoveel verschillende merken, soorten, smaken en doseringen. Ik gebruik op dit moment Impact Whey van Myprotein. Deze is niet zoet en ook nog eens een van de best geteste. Ik neem meestal 1 scoop (in combinatie met creatine en een banaan) na de training of 1 scoop voor het slapengaan.

supps

Creatine:
Creatine zorgt voor een verhoogde hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren. Dit resulteert er in dat de spiercellen beter in staat zijn om een explosieve beweging vol te houden. Ook levert spiervolume op. Naar mijn idee is mijn volume wel wat toegenomen. Ik neem altijd 1 schepje in combinatie met een eiwitshake en een banaan. 

Collageen:
Na het zien van de blog van Bo & Denise over de Collageen van Niche4Health, heb ik besloten om ook een potje aan te schaffen! Volgens de website draagt de stof bij aan soepele gewrichten en  spieren, sterke botten en een strakke huid. Nou zit ik nog steeds aan de goede kant van de 20, maar door de medicijnen die ik slik zijn mijn botter brozer geworden en mijn huid is ook niet altijd even mooi. Baat het niet, dan schaadt het niet, right!? Ik ben benieuwd!

Multivitamines, Omega-3 en Calcium/Vitamine D3:
And last but not least: multivitamines, omega-3 en Calcium/Vitamine D3 als ondersteuning naast mijn voeding.

Of het allemaal echt effectief is? Geen idee. Het geeft mij in ieder geval een goed gevoel. En ik denk dat het geen kwaad kan om al deze supplementen toe te voegen aan een gezonde levensstijl.

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt