Fit / Snel-fit

CrossFit / Lowlands Throwdown 2016

Hardlopen en krachttraining: een ideale combinatie. Sterker worden verhoogt je snelheid en uithoudingsvermogen. 

De meest populaire manier om je lijf sterker te maken is op dit moment CrossFit, ken je vast wel. Maar wat is het eigenlijk? Je traint in een box (CrossFitzaal) en doet elke training een nieuwe WOD (workout of the day). Zomaar wat termen uit deze populaire stroming van krachtpatsers waar ik, Bo, me sinds kort tussen bevindt. Ik miste kracht in mijn lijf en met deze manier van sport is het bijna bizar hoe snel je sterker wordt.

In deel twee van deze blog (lees hier deel 1) lezen we hoe Sarah Dinkelaar meedoet aan de Lowlands Throwdown 2016, hét evenement in CrossFit-land. Sarah is samen met haar man Dion, eigenaar van CrossFit Heerhugowaard en heeft al vele prijzen op haar naam staan.

‘Zaterdag 1 oktober was de eerste dag van de finale van het CrossFit evenement / Lowlands Trowdown. We zijn de dag ervoor vroeg vertrokken richting Apeldoorn, die avond was de inschrijving waar ik ook direct mijn athletenshirt krijg. Ik heb een gezonde spanning, maar doordat ik veel heb getraind het afgelopen jaar en ik veel wedstrijdervaring heb opgebouwd, voel ik dat het goed komt. Qua verblijf kies ik altijd voor een appartement. Zo kan ik zelf koken en de juiste voedingsmiddelen bereiden.

Zaterdag

WOD 1 / We moeten met een zandzak van 40 kilo 300 meter lopen, dan 15 meter lunches maken. En dat 4 rondjes. Hardlopen en doorbijten is een sterk punt van me. Ik eindig op een hele mooie vierde plek. Goed begin!

fb_img_1476391486759

WOD 2 / Een speed snatch ladder: in 2 minuten 4 oplopende gewichten snatchen. Het begint met 50 kilo en loopt dan per 5 kilo op tot 65 kilo. Mijn PR staat op 62.5 kilo, ik kwam tot de 60 kilo, helaas.

161001_02_lowlandsthrowdown_orangefit_hvdaal-035-1

WOD 3 / De laatste WOD bestaat uit drie ronden van touwklimmen en op de assault bike. Er zat een time cap op van 12 minuten, en kwam nét 5 seconden tekort.

161001_02_lowlandsthrowdown_orangefit_hvdaal-090 161001_02_lowlandsthrowdown_orangefit_hvdaal-087

Ik geef alles wat ik nog in me heb deze 18 minuten en eindig als 9de overall!

Zondag

WOD 4 / 50 D-U unbroken (double under; touwtje springen, dubbel draaien met 1 sprong, ondoorbroken). Dan met een zandzak van 40 kilo 15 meter lopen en 10 burpee box jumps.  Vol vertrouwen begin ik aan de WOD, mijn D-U’ers zijn normaal een eitje. Tot ik bij nummer 45 ben… en mis spring… NEEEEE, dacht ik. Wat een teleurstelling, helaas krijg ik het in deze WOD niet meer op de rit.

161001_02_lowlandsthrowdown_orangefit_hvdaal-112 161001_02_lowlandsthrowdown_orangefit_hvdaal-115-1
WOD 5 / Deze bestaat uit twee delen. Deel een; 3 minuten chest 2 bar pull ups, elke 6 seconden 1. Dit is een veel zwaardere variant van de normale pull up.
Deel twee; deficit hspu. Je staat op je handen met je rug tegen de muur. Dan zak je door je armen totdat je hoofd de grond raakt. Dan duw je weer helemaal uit totdat je weer in een handstand staat.

161001_02_lowlandsthrowdown_orangefit_hvdaal-145

De finale?!

Van de 24 vrouwen mogen er 16 door naar de finale. En gelukkig is het gelukt!!

De finale WOD / Absoluut de zwaarste! Er zit een timecap op van 18 minuten en we moeten onder andere ring muscle ups, t2b, clean and jerks, pull ups, snatchen en thrusters maken en calorieën op de assault bike trappen.

161001_02_lowlandsthrowdown_orangefit_hvdaal-194-1
Het aanmoedigen door al het publiek, waaronder ook een aantal leden van crossfit heerhugowaard, motiveert me enorm! Voor hun doe ik nog een extra tandje erop! Ik geef alles wat ik nog in me heb deze 18 minuten en eindig als 9de overall!

Ik hoopte dat ik de top tien zou halen en dat is dit jaar gelukt. Ik heb er weer onwijs van genoten maar was wel helemaal kapot na dit weekend. Ik ben mega voldaan, en mijn atletenshirt pronkt nu aan de muur in onze box.’

Liefs Sarah

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt