Fit

What day?! Voor gespierde benen en ronde billen!

Want a butt like this? You better work it! Onze échte fitchick Jelysa geeft je weer een kijkje in haar workout routines. Vragen of extra tips nodig? Laat het ons weten!

Leg day!

Je kent het vast wel; van die foto’s op social media van mannen met een enorm torso op stelten met de tekst – never skip leg day -. Of de beruchte before and after legday foto’s van mensen die de trap niet meer op of af kunnen. In het laatste kan ik mij wel vinden. Vrijwel direct na een benentraining heb ik het gevoel alsof mijn benen een rondje in de wasmachine hebben gehad.

stelten

Yes, she squats

Voornamelijk op internet is er een lange tijd, en nog steeds, een hype geweest omtrent de squat. Foto’s van mooie vrouwen met flinke kadetten die beweren dat ze die te danken hebben aan de squat oefening. In verband met mijn onzekerheid over mijn benen, ben ik eens op onderzoek uit geweest. Én wat blijkt nu? Als je slankere benen wilt, kan je beter geen hurkoefeningen doen en squats doen meer met de quadriceps (bovenbenen) dan met je billen. Zeg maar dág tegen mijn wekelijkse oefeningen squats, sumo squats, sidewalks. Hierbij een aantal oefeningen die ik wekelijks doe:

hip-raise-down

Hij lijkt op de ‘hip raise’ maar dan anders. Normaal gesproken als je de hip raise doet, lig je op je rug en duw je de heupen omhoog. Ik doe hem op mijn knieën en duw mijn heupen naar voren. Continue houd ik spanning op mijn billen, je voelt ze echt burnen!

Hij lijkt op de ‘hip raise’ maar dan anders. Normaal gesproken als je de hip raise doet, lig je op je rug en duw je de heupen omhoog. Ik doe hem op mijn knieën en duw mijn heupen naar voren. Continue houd ik spanning op mijn billen, je voelt ze echt burnen!

De ‘hip thrust’ is een echte killer voor de billen. Bij deze oefening focus ik mij op één punt op het plafond om naar te kijken en mijn rug moet ik recht houden.

De ‘hip thrust’ is een echte killer voor de billen. Bij deze oefening focus ik mij op één punt op het plafond om naar te kijken en mijn rug moet ik recht houden.

De ‘single leg deadlift’ stelt je balans op de proef. De gewichten die ik in één lijn naar beneden houd, helpt mij te balanceren. Om mijn rug recht te houden blijf ik naar voren kijken.

De ‘single leg deadlift’ stelt je balans op de proef. De gewichten die ik in één lijn naar beneden houd, helpt mij te balanceren. Om mijn rug recht te houden blijf ik naar voren kijken.

zijwaarts-normaal

 ‘zijwaarts beenheffen’ Deze oefening kan je ook liggend doen, op je zij en dan één been omhoog houden. Staand ziet er makkelijk uit maar na meerdere herhalingen voel je al snel de verzuring. Ik ben begonnen met 5 kilo en inmiddels doe ik deze oefening met 10 kilo.

‘Zijwaarts beenheffen’ Deze oefening kan je ook liggend doen, op je zij en dan één been omhoog houden. Staand ziet er makkelijk uit maar na meerdere herhalingen voel je al snel de verzuring. Ik ben begonnen met 5 kilo en inmiddels doe ik deze oefening met 10 kilo.

Meten is weten

Afgelopen maand heb ik mijn gewicht bijgehouden en mijn bovenbenen gemeten. Hierbij het resultaat: 01-09-2016: gewicht 56.4 kilo en 49.3 cm 08-09-2016: gewicht 56.3 kilo en 49.1 cm 13-09-2016: gewicht 56.3 kilo en 48.9 cm 23-09-2016: gewicht 56.1 kilo en 48.7 cm 30-09-2016: gewicht 55.8 kilo en 48.5 cm Mijn gewicht schommelt altijd met ongeveer één kilo. Dat is al zolang ik mij kan herinneren. Ik focus mij ook niet op de cijfers van de weegschaal. Hoe de centimeters van mijn bovenbeen zo kunnen wisselen, is mij ook een raadsel. Of dat nu komt door de verandering in mijn oefeningen of door meer cardio die ik gedaan heb de afgelopen maand? Ik weet het niet maar ik ben in ieder geval tevreden.

Cardio

handbal

Vanaf september is het handbalseizoen weer begonnen en dat betekent twee keer in de week handbal. Tevens heb ik de maand september danslessen gegeven in de dansstudio van mijn vriendin die met zwangerschapsverlof was. In totaal zo’n 3 á 4 dansuren per week. Een leuke manier om meer cardio te doen. Ik merk wel dat ik door de drukte en het vele sporten kamp met wat pijntjes, voornamelijk hoofdpijn aan het eind van een drukke dag en ook heb ik veel last gehad van buikpijn. Vanaf 3 oktober 2016 start ik het detox programma van Snel Fit. Mijn doel is te onderzoeken hoe mijn lichaam daar op reageert, voornamelijk wil ik bekijken of mijn hoofdpijn en buikpijn vermindert en hoe mijn energielevel is na de detox. Tijdens deze periode heb ik besloten alleen de handbalwedstrijd te spelen en verder geen fysieke uitdagingen van mijn lichaam te vragen. Mijn ervaring van de detox ga ik met jullie delen.

X Liefs, Jelys

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt