Fit / Snel-fit

Hardlopen / CrossFit

Hardlopen en krachttraining: een ideale combinatie. Sterker worden verhoogt je snelheid en uithoudingsvermogen. De meest populaire manier om je lijf sterker te maken is op dit moment CrossFit, ken je vast wel. Maar wat is het eigenlijk? Je traint in een box (CrossFitzaal) en doet elke training een nieuwe WOD (workout of the day). Zomaar wat termen uit deze populaire stroming van krachtpatsers waar ik, Bo, me sinds kort tussen bevindt. Ik miste kracht in mijn lijf en met deze manier van sport is het bijna bizar hoe snel je sterker wordt.
In deze tweevoudige blog volgen wij Sarah Dinkelaar in voorbereiding naar de Lowlands Throwdown 2016, hét evenement in CrossFit-land. Sarah is samen met haar man Dion, eigenaar van CrossFit Heerhugowaard en heeft al vele prijzen op haar naam staan.

De voorbereiding

Sarah verteld je over haar trainings- en voedingsschema van het afgelopen jaar: ‘Vorig jaar tijdens de finale merkte ik dat ik wel wat pure kracht miste, ten opzichte van de anderen. Dit jaar heb ik dus extra aan mijn kracht gewerkt. Alleen er is bij CrossFit nog zoveel meer waar je aan moet werken. Je hebt de strongmen, de gymnastic, gewichtheffen en cardio-onderdelen waar ik ook allemaal beter in wil worden. Weinig tijd om je daarin aan te passen, je krijgt de workouts namelijk pas 2 dagen van te voren. Daarom probeer ik mijn trainingsprogramma ook zo divers mogelijk te houden.

De grootste traktatie na een wedstrijd is dus ook altijd een broodje hamburger met patat en een cheesecake als toetje

Strikt met voeding

Zonder goede voeding kun je je lichaam niet opbouwen. In voorbereiding naar events eet ik van maandag tot vrijdag altijd strikt en laat de touwtjes in het weekend iets vieren. Strikt betekent voor mij geen suikers en junkfood. Ik ga zelfs nog een stapje verder door een aantal voedingsstoffen te scheiden. Ik eet 5 keer per dag eiwitten/groente/vet en dan 1 keer per dag een koolhydraatmaaltijd. Dit is altijd 4 stukken fruit met wat magere yoghurt. Dit doe ik voor de betere opname van voedingsstoffen. Ook supplementen horen erbij als je zoveel traint. Ik neem omega 3, magnesium, multivitamine en eiwitshakes van Orangefit. In het weekend eet ik overdag hetzelfde maar dan ’s avonds een broodje hamburger of een pizza, daar ben ik namelijk gek op :-). De grootste traktatie na een wedstrijd is dus ook altijd een broodje hamburger met patat en cheesecake als toetje. En niet te vergeten veel mayo!

fb_img_1474230269553

De dag van de kwalificaties

Afgelopen 5 september was de kwalificatie voor de grootste CrossFit wedstrijd van het jaar, de Lowlands Throwdown. In deze kwalificatie wordt gezocht naar de beste crossfitters. Zij mogen in de finale op 1 en 2 oktober in het Omnisport te Apeldoorn strijden voor de titel ‘fitste van de Benelux’.  In het
vrouwenveld zijn er bijna 700 dames bij de kwalificatieronde, er mogen er maar 24 door naar de finale….

Ik heb goed geslapen en heb er veel zin in. Ik ga goed op de spanning die een wedstrijd met zich mee brengt. De voorronde wordt gehouden in onze eigen box, samen met mij doen er nog 24 anderen mee van team Heerhugowaard. Deze dag bestaat uit 3 verschillende workouts, deze doen we in verschillende heats. Per heat starten we met zijn vijfen en tussen elke workout heb je ongeveer twee uur rust. Deze dag regelt Dion alles zodat ik me kan richten op mijn workout. Vaak  zonder ik me af tussen de workouts om tot rust te komen, ik ga zelfs een half uurtje slapen.

3,2,1 Go!

Ook al heb ik vele wedstrijden en kwalificaties gedaan, toch sta ik weer stijf van de zenuwen. Deze zenuwen bereiken het hoogtepunt op het moment dat de klok gaat aftellen. Nog 10 seconden en dan is het zover… 3,2,1 Go! Direct zijn alle zenuwen weg en moet ik gewoon presteren. Een zo hoog mogelijk score neerzetten. Het enige waar ik dan aan denk is dat ik niet moet stoppen of rusten maar door moet gaan hoe zwaar het ook is.

Na de 3 workouts ben ik helemaal stuk en beginnen de zenuwen weer, dan is het wachten op de uitslagen. Snel alle scores doorgeven en wachten op de voorlopige uitslag die de dag erna al wordt gepubliceerd. Vroeg naar bed dan maar! Ik word wel 20 keer wakker en kijk soms stiekem op mijn telefoon of de uitslagen al bekend zijn, maar dat is niet het geval. In de loop van de volgende
ochtend is het bekend….ik ben door! Als 10de gekwalificeerd!! Nu is het weer keihard trainen en dan sta ik 1 en 2 oktober in het Omnisport te vlammen.’

Lees volgende week Sarah haar verhaal over de grote finale.

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt