Fit / Food

Liever lui dan moe?

Zoals ik in mijn eerste blog vertelde, heb ik ongeveer 2 jaar geleden de stap gemaakt van ‘liever lui dan moe’ naar ‘meer in de sportschool dan in de kroeg’. Oké, niet helemaal want ik ben nog vaak genoeg in de kroeg of op een festivalletje te vinden, maar ik heb wel degelijk mijn lifestyle omgegooid. Of dit zonder slag of stoot ging? Nee. Of mijn omgeving dit meteen accepteerde? Nee. Of het nu wel altijd makkelijk gaat? Nee. Waarom ik het dan nog steeds leuk vind? Omdat ik er van houd om mezelf te blijven uitdagen en ik er inmiddels meer voordelen dan nadelen van ondervind! Ik ben en voel me fitter, zelfverzekerder én ook niet geheel onbelangrijk: ik ga inmiddels met de helft van mijn medicijnen (voor de ziekte van Crohn) door het leven!

voeding-werk-2

Geen tijd?

Vooral in het begin was het lastig om de switch te maken naar een andere lifestyle. Ik vond onder andere het inplannen van de 4 trainingen per week lastig. Ik werk onregelmatige diensten en vind mijn sociale leven erg belangrijk, maar hoeveel moeite kost het eigenlijk om 4 uur in de week vrij te maken om te gaan trainen? Ik bedoel, je hebt 168 uur in een week, dan moeten die 4 uurtjes toch wel ergens tussen passen? Voornamelijk tijdens mijn nachtdiensten vond ik het moeilijk om de 4 trainingen per week te halen, totdat ik er achter kwam dat ik het eigenlijk wel chill vond om meteen uit het werk door te gaan en daarna m’n rust te pakken! Problem solved!

Eat for abs!

Ik denk dat veel mensen wel bekend zijn met de 80/20-rule, waarbij de 80% staat voor het resultaat dat je kunt bereiken door gezond te eten en de 20% staat voor het resultaat dat je kunt behalen door de trainingen die je doet. Klein dingetje dus, die voeding… Voor mijn Personal Body Plan was het dus belangrijk dat ik goed inzicht kreeg in hoe mijn voedingspatroon er uit zag en hoe mijn voedingspatroon er uit moest gaan zien om uiteindelijk mijn muscles te kunnen gaan showen. Daar ging ik dan, op naar het tracken van mijn voeding. Maar wat een draaaaama was dat in het begin.

macros

Ik kreeg mijn macro’s kant en klaar aangeleverd, maar ga ze dan maar eens op de juiste manier invullen. Urenlang liep ik te puzzelen en te klooien in de app om maar zo precies mogelijk uit te komen. Dacht ik eindelijk goed uit te komen met mijn calorieën, zat ik weer over m’n koolhydraten heen en moest ik nog een kg vet er bij eten. Maar oefening baart kunst! Vooral het lezen van etiketten heeft mij er in geholpen om erachter te komen wat de verhouding in macro’s bij de verschillende producten is. Ook pas ik een andere 80/20-rule toe, waarbij ik 80% van de verantwoorde voeding eet en 20% precies waar ik trek in heb. Zo weet ik dat ik in ieder geval voldoende vitamientjes binnen krijg (wat weer goed is voor de Crohn), maar tegelijkertijd ook minder kans heb op eetbuien omdat ik mezelf niets ontzeg. Hier heb ik het in het begin trouwens ook moeilijk mee gehad. Het zogenaamde ‘FOGO’, Fear Of Going Out… But that’s for laterrrrr.

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt