Fit

BLOG #1 VAN FITCHICK JELYSA

SPORTVERLEDEN

Al mijn hele leven ben ik een sporty-spice. Zo eentje die alles wat met sport te maken had leuk vond. Gym was mijn favo vak op school en in mijn vrije tijd kon je mij buiten vinden terwijl ik aan het tennissen, skeeleren, bomen klimmen of touwtje springen was. Op mijn zevende ben ik begonnen met handbal en vanaf mijn tiende jaar ook met “streetdance”. Beide heb ik sinds vorig jaar weer opgepakt.

SPORTEN VOOR DUMMIES

Op mijn 20ste verjaardag heb ik mijzelf verwend met een sportschoolabonnement. Mijn doel was conditie opbouwen door middel van verschillende cardio apparaten. Je raadt het al; precies 3 maanden heb ik dit volgehouden en daarna heb ik enkel de sportschool financieel gesponsord en uiteindelijk maar weer opgezegd. Na een verhuizing heb ik mij weer aangemeld bij een mooie nieuwe gym in de buurt. Ik begon weer met wat cardio apparaten maar om mij heen zag ik mensen bloed fanatiek met ijzers smijten, oftewel fitnessen. Ik werd geïnspireerd door hun fanatisme en mooie lijven. Door de personal trainer van het huis heb ik een trainingsschema laten maken. Met al mijn energie heb ik weken lang 6 keer in de week lopen rammen met de fitness apparaten maar ik viel geen grammetje af. Met al mijn onwetendheid viel ik weer in een gat. Met uren tijdsverlies en een paar kilo erbij(!) ben ik maar weer gestopt.

HET LICHT GEZIEN

Ongeveer 6 jaar geleden heb ik mij meer verdiept in krachttraining. Ik heb veel boeken gelezen, advies opgevraagd bij personal trainers, fora bekeken en voornamelijk gewoon gedaan. Ik ben gaan houden van krachttraining, er zijn zoveel mogelijkheden. Door ervaring leer je het meest. Ik heb het licht gezien, krachttraining is mijn liefde, krachttraining en ik ♡

Foto 2

-RUSTAAGH-

Sporten is voor mij niet altijd zonder slag of stoot gegaan. Ik ben geboren met een chronische ziekte, astma. Daardoor zijn mijn longen altijd ontstoken. Door veel te bewegen, goede voeding en niet te roken heb ik mijn astma goed onder controle. Bij een continue hoge inspanning kan ik een astma-aanval krijgen. Neem een rietje, knijp je neus dicht en adem een minuut door het rietje, zo voelt een beginnende astma aanval ongeveer. Mijn voorkeur gaat uit naar krachttraining (80/20), maar door wel wat cardio te doen blijf ik fit en verbeter ik mijn conditie die heel belangrijk is voor mijn ademhalingsspieren en de conditie van mijn longen.

Waar ik vroeger bij de shuttle-run test mijn ontstoken longen uit mijn lijf rende, totdat ik er letterlijk van out ging, zal ik nu niet meer zó ver over die grens gaan maar ik blijf mezelf uitdagen. Balans is het goede midden.

PUSH YOURSELF TO YOUR LIMIT

fit quote

Mijn doel heb ik nog niet bereikt maar ik zit op het goede spoor. Mijn grootste ontwikkeling is gaan houden van mezelf, mijn onzekerheden omarmen en nieuwe doelen zien als ambitie en niet als ontevredenheid. Kijk altijd terug naar wat je al bereikt hebt en wees trots op jezelf.

Lees in mijn volgende blog meer over mijn trainingen en onzekerheden.

X Jelysa

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

6 Reacties

  • Antwoord Jeanet Klein 03.08.2016 bij 11:33

    Goed zo meissie nu wij nog kus opi en omi

    • Antwoord Jelysa Polak 04.08.2016 bij 07:55

      Jullie zijn hartstikke sportief. Altijd in de weer!
      Dikkke kus ! X

  • Antwoord Tessa 03.08.2016 bij 12:53

    Trots!!!

    • Antwoord Jelysa Polak 04.08.2016 bij 07:56

      Thanks vriendin!!!! En ik op jou! ‘X liefs

  • Antwoord jasmijn 05.08.2016 bij 12:43

    Mega leuk geschreven !

    It does feel great when you accomplished goals in life !

    Knuf

    • Antwoord Jelysa Polak 08.08.2016 bij 12:14

      Hi Mop,

      Wat leuk dat je een reactie hebt geplaatst.
      En zo is het echt! Tot gauw hé.

      Dikke knuf !

    Laat een reactie achter