Fit / Personal

SPORTEN MET EEN BURNOUT?

Een burnout. Helaas hebben steeds meer carrièretijgers hiermee te maken, 1 op de 7 werknemers maar liefst. Een burnout is een eenzame strijd; ik zei altijd, je kunt beter een gebroken been hebben want dan is er meer begrip. Toen ik op mijn 26e een burnout kreeg, kreeg ik van mijn coach het advies om te gaan sporten, het liefst in de buitenlucht. Maar ik was helemaal niet sportief en ik zag er als een berg tegenop om op dat moment te moeten beginnen met sporten. Boodschappen doen was al een opgave voor me, laat staan dat ik de confrontatie met mijn slechte conditie moest aangaan in een veel te strak hardloopshirt!

Pas een jaar later werd ik door mijn Saucony collega’s overgehaald om te gaan hardlopen. Maar dat werd ook pas het moment waarop ik écht over mijn burnout-klachten heen raakte. Ik bewees aan mezelf: sporten maakt je beter, zowel fysiek als mentaal.

sporten burnout

Heb je een burnout en herken je je in mijn verhaal, dat je het als een onmogelijke opgave ziet om te gaan sporten, juist nu? Ik geef je een paar tips om tóch over die drempel te stappen.

Tip 1 is dat je haalbare doelen moet stellen. Als je denkt dat je meteen 10 minuten achter elkaar kunt rennen, valt het tegen. Begin met 1 minuut rennen afgewisseld met 1 minuut wandelen. Klinkt als weinig maar je moet ook de ‘i like’ factor opbouwen en dat doe je niet door jezelf meteen kapot te rennen.

“Bij mensen die je minder goed kent, is de sociale druk wat hoger!”

Tip 2, zoek een sportclubje om samen te gaan trainen. Dan heb je een stok achter de deur. Afspreken met een vriend(in) werkt vaak minder goed, want dan kun je samen wel een smoes verzinnen om niet te gaan. Bij mensen die je minder goed kent, is de sociale druk wat hoger!

Tip 3, vanwege de vitamientjes! Nog een goeie reden om buiten te sporten is vanwege de aanmaak van vitamine D, een erg belangrijke vitamine die je aanmaakt door middel van zonlicht. Van nature zit er weinig vitamine D in ons voedsel (behalve in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst, al gaat het meestal om zeer kleine hoeveelheden. Een uitzondering hierop is vette vis, bijvoorbeeld paling, zalm en makreel). Dus daarom nóg belangrijker om naar buiten te gaan. Vitamine D zorgt samen met calcium voor sterke botten en er is sterk bewijs dat dit fijne vitamientje een rol speelt in het immuunsysteem, oftewel de weerstand. Ik ben tegenwoordig het hele jaar door buiten en nooit meer ziek.

Denk ook aan de me-time die het buitensporten je geeft. Even weg van de hectiek van thuis en quality time voor jezelf en jou alleen. Geniet daarvan!

Mocht je behoefte hebben aan sportbegeleiding tijdens of na je burnout? Neem dan contact met ons op. Wij zouden het leuk vinden om een kleine groep te starten van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Elkaar steunen en samen fitter worden. Lijkt het je wat? Stuur even een mailtje naar denise@snel-fit.nl.

X Denise

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter