Fit

ENKELS TRAINEN, HEEFT DAT NUT?

Om harder, beter, sneller en sterker te kunnen lopen is het heel belangrijk om niet alleen een duurloop te rennen maar juiste af te wisselen met andere vormen van training, zoals krachttraining en interval. Onderzoek wijst uit dat deze elementen voor iedere loper van belang zijn om een betere loper te worden, daarom gebruiken wij veel van deze oefeningen in al onze trainingen.

Een cruciaal onderdeel van de training: verbetering van de balans. Dit kan acute enkelverstuikingen voorkomen, herstel bevorderen en daarnaast de kans op enkelblessures in de toekomst verkleinen. Deze verstuikingen gebeuren vaak op onverhard terrein of wanneer je tijdens je run onverwacht uit moet wijken. Afhankelijk van de ernst kan zo’n verstuikte enkel een trainingsschema flink in de war gooien. Genezing duurt doorgaans 4 weken tot een eindeloze 12 maanden. En daar hebben wij hardlopers helemaal geen tijd voor.

Balansoefeningen kunnen de enkels en de daaraan gehechte spiermassa versterken, die zorgen voor stabiliteit tijdens het lopen. Een chronische instabiliteit bewijst vaak dat blessures vaker en sneller opspelen. Hieronder 3 tips voor een goede balans en sterkere enkels:

1.Eén-benige krachtoefeningen trainen de hersenen te anticiperen en het coördineren van bewegingen van de spieren, waardoor je minder gevoelig bent voor eventuele terugkerende enkelverstuikingen. Begin zoals de meneer links en als je dan toch lekker bezig bent kun je altijd blijven trainen voor de pistol squat die de meneer rechts doet. Succes! 😉

pistol-squat

foto: trainerz.be

2. Lunges, een ideale balans- en krachtoefening in één. Met een gewicht op je schouders zoals op onderstaande foto wordt deze workout nog intensiefer en zorgt hij ervoor dat je houding mooi open en recht blijft.
lunges
foto: strongandripped

3. Rollend over de voeten. Ga met beide benen op de grond staan en rol alle kanten op. Hoog op de tenen, via de platte voet naar de hielen. Via de zijkant naar voor en zo via de andere zijkant weer naar achter. Talloze mogelijkheden zolang je het rustig opbouwt.

Voel zelf aan of het voor jou nuttig is om voor een training eerst te stretchen. Ook dit kan schelen.

X Bo

 

 

bron: pro run
print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter