Fit / Food

SPORTEN OP EIWITTEN

Eiwit is, net als koolhydraten en vet, een voedingsstof. Eiwit levert calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Een ander woord voor eiwit is “proteïne”.

In eiwit zitten aminozuren waar het lichaam niet buiten kan. Genoeg eiwit eten is dus belangrijk voor een goede gezondheid. Eiwit vult goed en is belangrijk om het spierweefsel in stand te houden. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten.

Volwassen hebben gemiddeld 0,8 g eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Bepaalde groepen hebben meer eiwitten nodig. Dat zijn vegetariërs, kinderen, zwangere vrouwen, lacterende vrouwen en professionele kracht- en duursporters. Ook worden extra eiwitten ingezet bij bepaalde aandoeningen om aan te sterken en het genezen van wonden.

EIWIT EN GEWICHT

Eiwit in eten kan helpen om niet te zwaar te worden. Mensen die veel eiwit eten, blijken wat minder snel trek te krijgen. Dat komt omdat eiwit goed verzadigt: je krijgt niet zo snel weer honger. Dat verklaart ook het succes van diëten waarbij meer dan een kwart van de calorieën uit eiwit komt.
Bij het afvallen beperkt voldoende eiwit eten het verlies aan spierweefsel. Dat is gunstig, omdat spierweefsel meer energie verbruikt dan vetweefsel. Zo kan eiwit helpen na het afvallen op gewicht te blijven.

KRACHT- EN DUURSPORTERS

Duur- en krachtsporters hebben wat meer eiwit nodig om hun spieren gezond te houden. Bij een intensieve workout ontstaan er minuscule scheurtjes in de spieren die de eiwitten weer ‘repareren’.

EIWITSHAKES

Eiwitshakes worden vaak gebruikt door atleten om snel een flinke dosis eiwit binnen te krijgen voor snel spierherstel. Er zijn veel verschillende soorten combinaties van eiwitten, koolhydraten en vetten te koop in poedervorm. Krachttrainers kunnen het beste eiwitshakes nemen met wat meer eiwit en duursporters met wat meer koolhydraten. Wat ik afraad is het afvallen middels shakes. Maar mocht je dit toch gaan doen kies dan voor een eiwitshake die voornamelijk uit eiwitten (50%) bestaat, weinig koolhydraten en vet bevat. Lees altijd goed de ingrediëntenlijst, sommige shakes bevatten heel veel calorieën! De shakes van Garden of Life zijn 100% plantaardig

NATUURLIJKE EIWITBRONNEN

De volgende producten zijn rijk aan eiwit: linzen, bonen, tempeh, tofu, quinoa, doperwten, boekweit, kikkererwten, havervlokken, zonnebloempitten, spirulina, chlorella, hennepzaden, noten, chiazaad, rijstwafel

TE KORT AAN EIWIT

Op korte termijn kan een tekort aan eiwit leiden tot afbraak van spierweefsel. Wanneer het lichaam energie nodig heeft en er geen andere brandstoffen voorradig zijn (vetten en koolhydraten), gebruikt het de eiwitten vóór alles als brandstof. Dit gaat zelfs zover dat het lichaam desnoods lichaamseiwitten gaat verbranden om maar aan de benodigde energie te komen. Op langere termijn leidt een tekort aan eiwit tot een gebrek aan spierkracht en een verminderde weerstand.

TEVEEL EIWITTEN

Als je al genoeg eiwitten via je dagelijkse voeding binnen krijgt en ook nog gebruik maakt van eiwitshakes dan kan het zijn dat dit negatieve gevolgen heeft. Een overschot aan eiwitten kan klachten als constipatie, hart- en vaatziekten, pukkels en lever- en nierproblemen als gevolg hebben. Gebruik eiwitshakes dus met mate, met een doel of liever gewoon niet. Gezond en gevarieerd eten is altijd de beste oplossing.

x Bo

foto: Eiwit shake Mattisson Absuolute Whey Protein Superfood Shake (klik om te bestellen)

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter