Food

Vezelrijke kwarktaart

Deze keer werd ik geïnspireerd door een vezelrijke kwarktaart van Personal Body Plan. Deze taart zag er op het eerste gezicht goed en gezond uit. Alleen toen ik de ingrediënten zag dacht ik dat kan gezonder. Ik heb de suikers en de andere ‘rotzooi’ vervangen voor mijn eigen versie van een vezelrijke kwarktaart. Altijd spannend als je gaat experimenteren, gelukkig is deze taart zwaar gelukt! Een taart die naast verantwoord, ook nog eens superlekker is. Uiteraard heb ik mijn taart aan meerdere mensen laten proeven… een hele taart in je eentje eten is toch wat teveel van het goede. Dus ben ik naar collega’s, vrienden en familie gegaan en gelukkig was iedereen het met mij eens: deze taart is een topper!

Wat is er dan zo gezond aan deze taart? Om te beginnen, er zitten geen toegevoegde suikers in. Natuurlijk wel wat fruitsuikers van de dadels. Er zitten heel veel vezels in. Dit komt door het roggebrood en laat dit brood nou ook nog een rijk zijn aan ijzer en vitamine B1 en B6 (las ik op de verpakking) De aardbeien bevatten lekker veel vitamine C en foliumzuur en de blauwe bessen zitten vol met antioxidanten. De kokosmelk bevat magnesium, kalium, fosfor, ijzer en geeft de taart een heerlijke kokos smaakvleugje. Door de kwark zitten er ook nog eens behoorlijk wat eiwitten in deze taart. Een perfecte start van de dag of gewoon als gezond tussendoortje, enjoy!

gezonde kwarktaart

Wat heb je nodig:
– 500 gram kwark
– 200 ml kokosmelk
– 4 plakjes roggebrood (200 gram)
– 150 gram dadels (ik heb met pit gewogen)
– 500 gram aardbeien
– 100 gram blauwe bessen
– 6 blaadjes gelatine (voor de vega’s, je kunt ook agar agar gebruiken)
– 3 eetlepels kokosolie
– Springvorm (doorsnee 25cm), blender/keukenmachine en staafmixer

gezonde kwarktaart
Hoe je het maakt:
– Doe het roggenbrood en de dadels in een keukenmachine of blender en mix door elkaar.
– Verwarm 3 eetlepels kokosolie in een pannetjes en voeg bij het roggebroodmengsel.
– Bekleed een springvorm met bakpapier en voeg het roggebroodmengsel in de springvorm, druk nu goed aan. Zet de bodem weg in de koelkast.
– Doe ik een kommetje koud water en laat de gelatineblaadjes weken voor 5 minuten.
– Was de aardbeien en verwijder de kroontjes, doe ongeveer iets meer dan de helft in een pannetje en pureer met een staafmixer. De andere helft snijd je in kleine stukjes.
– Verwarm de gepureerde aardbeien in het pannetje (laat het niet koken). Haal de gelatineblaadjes uit het water, knijp het overtollige water eruit. Voeg als het aardbeienmengsel warm is de gelatineblaadjes erbij. Blijf roeren tot de gelatineblaadjes zijn opgelost en zet het vuur daarna uit.
– Doe in een kom de kwark en de kokosmelk en meng door elkaar, vervolgens giet je het aardbeienmengsel erbij. Als laatst meng je de stukjes aardbei en de blauwe bessen erdoorheen.
– Giet het mengsel over de bodem van de taart en zet in de koelkast voor minimaal 4 uur.

gezonde kwarktaart

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter