Fit / Food

SPORTERS, KIES VOOR KOKOS

Als je een fanatieke sporter bent heb je keuze uit water en sportdrankjes. Vaak zitten die laatste bomvol suikers om je maar een tijdelijke energieboost te geven. Naast water is er ook kokoswater wat ideaal is om je dorst te lessen.

MELK MET EEN SMAAKJE

Kokosmelk, ook wel klappermelk genoemd, wordt verkregen uit het gedroogde vruchtvlees, ook wel ‘kopra’ genoemd,  van een kokosnoot. Dit wordt vermengd met water en daarna uitgeknepen.  Het heeft de kleur van melk. Uit een kokosnoot wordt ongeveer een halve liter kokosmelk gehaald.

OLIE? MAAR HET IS HARD?

Kokosolie is een tropische olie, die wordt verkregen door persen van het gedroogde witte vruchtvlees van de kokosnoot. Ongeharde en ongeraffineerde (vierge) kokosolie heeft een smeltpunt van rond de 24-26 °C en is daarom in ons klimaat meestal gestold, en dus een vet. In tropische gebieden en op warme dagen in NL is het daarom meestal vloeibaar, een olie. Houdt je niet van de geur en smaak van kokos? Gelukkig bestaat er nu ook geurloze kokosvet/olie die niet de bekende ‘kokos’ smaak heeft.

GEZONDHEIDS OPPEPPER

De (kokos)olie is een verzadigde vet die, anders dan vele andere verzadigde vetten, juist goed voor je is. Het bestaat voor 75% uit licht verteerbare middellange keten vetzuren (MCFA) die direct in het bloed worden opgenomen. Kokosolie maakt zich hiermee lichter verteerbaar dan andere oliën. Je krijgt er ook nog eens extra energie van én het is niet schadelijk voor hart- en bloedvaten, uiteraard in gezonde mate. Kokosolie wordt ook vaak gegeven aan pasgeboren baby’s en chronisch zieken om aan te sterken.

DE VELE VOORDELEN VAN KOKOS:

* Voor alle fanatieke sporters! Kokosolie heeft een zeer gunstige werking op je spiermassa. Het heeft namelijk een weefselopbouwend effect van de spieren. Krachtsporters gebruiken dan ook altijd kokosolie in hun voeding. Kokoswater is voor sporters dé ideale dorstlesser na water.

* Het is goed voor je lijn. Met kokosolie verbrandt je namelijk meer calorieën doordat het de schildklierhormoon stimuleert door de aanmaak van schildklierhormonen, andere oliën en vetten hebben deze eigenschap niet. Het resultaat: afvallen gaat gemakkelijker en je verliest meer buikvet. Veel celebs zweren erbij!

*Is beter geschikt voor bakken, braden of frituren.Omdat het een zeer hittestabiele olie is. Door de  aanwezigheid van veel verzadigde vetzuren is de gevoeligheid voor oxidatie (vies worden) minder dan bij onverzadigde vetten. Daardoor ontstaan minder schadelijke stoffen.

*Ook als vervanger van roomboter (nee, ik eet geen magarine) is kokosolie/kokosvet geschikt. Kokosolie levert gemiddeld zo’n 8,3 – 8,6 kcal per gram, terwijl vetten normaal gesproken 9 kcal per gram leveren.

*In kokos zit laurinezuur dat antibacterieel werkt. Het wordt ook vaak ingezet bij de  bestrijding tegen de schimmels en parasieten. Moedermelk bestaat uit een groot deel laurinezuur wat de baby beschermt.

* Als je regelmatig kokosolie eet, zorgt het ervoor dat mineralen die je met je voeding binnenkrijgt zoals calcium, magnesium en ijzer beter opgenomen worden.

X Bo

Producten verkrijgbaar bij Organic food for you

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

1 Reactie

  • Antwoord daisy 24.02.2014 bij 20:28

    En vergeet niet kokosmeel waar je heerlijke zoete cake/muffin/brood gerechten mee kunt maken! ♡

  • Laat een reactie achter