Fit

Denise is een tofi

“Jij eet toch alleen maar sla?”, dat krijg ik (Denise) zó vaak te horen! Nee, in tegendeel. Ik eet eigenlijk niet zo gezond als je zou verwachten van iemand met een fitclub. En ook niet zo gezond als ik zelf zou willen. Ik houd van brood, smeersels, patat, chipjes, een wijntje en lekkere pasta’s met romige saus. Hmm… zelfs nu loopt het water me in de mond. Sorry als ik je teleurstel dat ik geen échte fitchick ben.

Doordat ik zoveel sport en ik gelukkig een slanke bouw heb, kan ik deze eetlust in stand houden. Natuurlijk eet ik wel gevarieerd en gezond, maar ik eet dus niet elke dag quinoa met doperwten als lunch. Deze vette trek leidde er zelfs een paar jaar geleden toe dat ik een te hoge cholesterol had. Dit was overigens wel voordat ik begon met hardlopen. Ik kreeg in 2009 een burnout en het roer moest om. Want alleen maar met je vette vingertjes in de aioli dippen en verder niet zoveel doen, daar wordt niemand blij van. Maar ik was een echte TOFI: thin on the outside, fat on the inside. Dus de noodzaak om te sporten was er gewoon niet echt.

Herken je je in mijn verhaal? Ervaar jij geen sociale druk om te sporten omdat mensen zeggen, joh, je bent al zo slank? Kijk uit. Want voor je het weet, is het vetpercentage van je bloed te hoog. Bo geeft tips.

Denk jij ook dat je een TOFI bent, let dan op de volgende punten om het risico op hart- en vaatziekten minimaal te houden:

-Vermijd transvetten, deze zitten in harde margarines, frituur-, bak- en braadvetten en in gebak, koek en snacks. Je hebt onverzadigd vet welke wij nodig hebben voor een goed werkend systeem van binnen, dan verzadigd vet wat al wat minder gezond is en dan de transvetten die echt de duivel zijn. Gebruik je margarine dan kom je sowieso uit een ei want man o man wat is dat een onnatuurlijke fabrieksbende, maar goed ik dwaal af.

-Eet niet elke dag vlees. Als je voor vlees kiest kies dan voor mager vlees en echte stukken, ik bedoel hiermee dus een stuk kipfilet of biefstuk. Ga zoveel mogelijk de vette verpakte vleeswaren uit de weg als worsten en smeerbare meuk. Wil je je verdiepen in gerechten zonder vlees neem dan is een kijkje op onze pagina met vegetarische gerechten of deze pareltjes van kookboeken: Plenty, De hippe vegetariër, Sla en The green kitchen

-Vermijd zoveel mogelijk suiker, in welke vorm dan ook. Suiker is net als transvetten ook een duivel. En denk nou niet ja maar ik eet maar 2 boterhammen met kaas en jam als ontbijt dus wat doe ik fout, want daar zitten maar liefst 9!! suikerklontjes in. Hoppa, zo op je buik en heupen. Wil je minderen met suiker, probeer dan per dag wat suikerrijke producten te skippen. Stop je per direct dan is de kans op hoofdpijn groot. Wil je een steuntje in je rug, kijk dan eens naar het boek Suikervrij of het kookboek Suikervrij

Liefs Denise en Bo

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter