Fit / Food

SNEL FIT DETOX WETENSCHAPPELIJK ONDER DE LOEP

De Snel Fit Detox werd door Nina Kollof en Selien Nagel uit 6vwo en 5havo van het PCC in Alkmaar onder de loep genomen voor hun afstudeerproject scheikunde. Hierbij het resultaat:

‘Een paar weken voor de detox zijn we begonnen met het bijhouden van een online voedingsdagboek. Met dit dagboek konden we aan het einde van de detox precies zien hoeveel we hebben binnengekregen aan vitaminen, mineralen, vezels, vetten, caloriën en eiwitten.
We hebben de gemiddelden waarden berekend van ons normale voedingspatroon en als we deze vergelijken met de waarden van de afbouwweek en de sapdagen, krijg je de volgende tabel.’

slide 7In rood Nina en blauw Selien.Om goed te kunnen vergelijken, staan in de laatste kolom ook de waarden volgens de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid toegevoegd.

‘Er is duidelijk te zien dat wij tijdens het volgen van de detox te weinig calorieën en eiwitten binnen krijgen volgens het ADH. Dit is ook een reden waarom de detox niet langer mag duren. Wij zijn hier van te voren duidelijk door Bo over ingelicht. Dit is ook een reden waarom er sterk wordt afgeraden om tijdens een detox te sporten. Dit is omdat de spieren zich niet of slecht herstellen als er onvoldoende eiwitten in het lichaam aanwezig zijn.

Wel is te zien dat de waarden van veel mineralen en vitaminen tijdens de detox veel dichter bij de ADH liggen dan tijdens ons normale voedingspatroon. Dit kan verklaren waarom veel mensen zich energieker voelen tijdens/na een detox. Het kan heel goed zo zijn dat mensen voor de detox een tekort hadden aan vitaminen en/of mineralen, en ze zich fitter gaan voelen doordat dit tekort wordt aangevuld tijdens de detox. Dit is dus een ideale start als je graag gezonder wilt gaan eten en leven.’

slide 11

Urine onderzoek

‘Omdat de toxische stoffen voornamelijk bij de urine worden uitgescheiden, wilden wij dit graag proberen aan te tonen door middel van een urine onderzoek. We hebben eerst gevraagd of dit mogelijk was om in het ziekenhuis te doen, maar dit kon helaas niet.
Toen zijn we begonnen met het opstellen van neerslagreacties waarmee we de toxische stoffen uit onze urine zouden kunnen verwijderen, zonder dat er ook bestanddelen mee zouden reageren die van nature in de urine aanwezig zijn.
Voor het onderzoek hebben wij onze urine tijdens ons normale eetpatroon opgevangen en op de laatste dag van de sapdagen nog een keer. We hebben van elk flesje 50 milliliter genomen en deze apart onderzocht. We voegden een stof toe, die we nodig hadden voor de eerste neerslagreactie en filtreerde daarna het mengsel. Het filtreerpapier hebben wij van te voren gewogen. Vervolgens voegde we de tweede stof toe aan het filtraat en lieten deze oplossing door hetzelfde filtreerpapiertje lopen. Dit deden wij net zo lang tot alle toxische stoffen in het residu in het filtreerpapier zouden moeten zijn opgevangen. We herhaalden deze stappen per flesje.Ten slotte lieten wij de filtreerpapiertjes drogen en wogen ze nog een keer. We trokken er het begingewicht van af om op het gewicht van het residu te komen. Dit was het resultaat:

slide 14
Er is te zien dat het residu voor de detox zwaarder woog dan het residu op de laatste sapdag. Dit betekent dat er op die dag dus minder giftige stoffen in onze urine aanwezig was. De detox heeft dus inderdaad meer toxische stoffen verwijderd.
Helaas waren er wel wat discussiepuntjes, waaronder dat de materialen die wij tot onze beschikking hadden niet zo nauwkeurig waren en dat de concentratie van onze urine ook zou kunnen verschillen.

Conclusie

Helaas hebben wij nog steeds geen hard bewijs kunnen leveren voor de chemische werking van de detox. Dit kwam onder andere omdat wij niet de meest nauwkeurige materialen tot onze beschikking hadden en omdat wij de concentratie van onze urine niet kunnen beïnvloeden.

Wel hebben we door middel van een enquête onder andere mede detoxers en eigen ervaring kunnen aantonen dat mensen zich energieker gaan voelen van een detox en dat mensen gewicht verliezen. Deze beweringen zijn dus juist.

Ook wordt er beweert dat een detox gevaarlijk zou zijn, met ons voedseldagboek hebben wij het tegendeel laten zien. Zo lang je niet langer dan 5 dagen de sapdagen doet en je rustig afbouwt in de afbouwweek, is er niks om je zorgen over te maken. Bovendien mag je tussendoor fruit en groenten bij trek, dus uithongering is ook geen gevaar.

Ten slotte hebben we wel gezien dat detox een omslagpunt kan zijn naar een gezonde leefstijl. Door een detox ga je echt nadenken over wat je nou eigenlijk allemaal op een dag binnenkrijgt aan suikers, chemische stoffen en andere ongezonde dingen. Alleen is het aan jezelf om daar na de detox nog steeds wat mee te doen. De detox geeft positieve effecten, maar om deze blijvend te houden is het aan jezelf om een gezonde leefstijl aan te houden. Als je na de detox weer helemaal terugvalt naar je oude leefstijl, dan is het vanzelfsprekend dat de effecten weer verdwijnen. Dit ligt niet aan het niet effectief zijn van de detox, maar aan de instelling van de persoon.

Om alles kort samen te vatten: Een detoxkuur is zeker effectief.’

Wil jij ook deze succesvolle detox bestellen of meedoen met een detox-groep? Kijk dan op deze pagina voor meer informatie.

Bedankt Nina en Selien! Liefs Bo

team

 

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter