Fit / Food

EEN VEILIG WEDSTRIJD MENU VOOR RUNNERS

Aanstaande zondag is het weer zover, de Halve Marathon van Egmond. Vorig jaar liep ik hier de 10 km en het slechte weer staat nog op mijn netvlies. Niet alleen het weer zat me toen tegen  maar ik had ook last van maag- en darmklachten tijdens de run. Vooraf had ik iets gegeten wat ik normaal nooit eet om eens wat anders te proberen. Stom! Aangezien dit probleem individueel is wil ik je toch wat tips geven om zo veilig mogelijk een menu uit te kiezen voor je run.  Het is duidelijk dat er categorieën van producten zijn die je spijsvertering extra belasten en je prestaties in de weg kunnen zitten.

Vezels, vlees, zuivel, vet
Het hoeft niet voor jou te gelden, maar door het eten van vlees, zuivel, vet voedsel en (te veel) vezels is bekend dat je tijdens de wedstrijd weleens meer interesse hebt voor de dixies langs de kant dan voor het klokje om je pols. Ook maaltijden met veel kruiden kunnen je tegen gaan staan. Denk hierbij aan de Indiaanse-, Mexicaanse of Oosterse keuken. Eet de dag(en) ervoor dus altijd een voor jou zo veilig mogelijke maaltijd.  Dit kan van een pasta tot brood zijn, als jij hier goed op gaat dan past dit bij jou. Let er wel op dat overeten nooit handig is. Je kan beter iets te hongerig zijn dan dat je propvol zit, dit houdt je scherper. Denk maar aan het inkakmoment na een zware maaltijd.

Experimenteren over de grens
In alle gevallen geldt dat je experimenten vlak voor de wedstrijd moet zien te vermijden. Dat is vooral lastig als je een buitenlandse wedstrijd loopt, dus bedenk op tijd hoe je dat gaat oplossen. Wil je wel graag iets anders als voedingspatroon voor een run, start hier dan al weken vooraf mee zodat je het nog makkelijk aan kan passen.

Dit jaar zal ik deze run over moeten slaan door mijn zwangerschap. Ik wil iedereen die mee rent ontzettend veel succes wensen. Geniet van je loop, in wat voor tijd ook!

Liefs Bo

IMG_9424_1

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter