Fit / Food

POEP-PRAATJE, HOE VOORKOM JE OBSTIPATIE

De grote boodschap, een lastig onderwerp. Maar weet je dat een slecht werkend darmstelsel je moe en futloos kan laten voelen. Hoe werkt dit dan?

Het poepen lukt maar niet en je broek gaat met het uur strakker zitten

Nadat de lever de voedingsstoffen uit onze maaltijd heeft omgezet in bouwstoffen en energie wordt de rest afgevoerd via onze darmen. In de dikke darm worden zout en vocht uit de ontlasting gehaald. De daardoor dikker wordende brij komt ondertussen nog een paar biljoen bacteriën tegen, de darmflora, die essentieel zijn voor onze gezondheid. Deze bacteriën bewerken de onverteerbare voedselresten terwijl je darmen je ontlasting al bewegend naar de uitgang duwen. Maar als je darmen stilliggen blijft de ontlasting te lang op een plek en blijven de bacteriën bezig met het afbreken van stoffen, waardoor er ook afvalstoffen in je bloedstelsel komen die je lever juist had afgevoerd. Het resultaat is vermoeidheid, een warrig brein en huidproblemen zoals acne. Ook wordt er meer vocht uit je darmen onttrokken waardoor deze hard en droog wordt. Dit zorgt weer voor een oncomfortabel gevoel en frustratie. Het poepen lukt maar niet en je broek gaat met het uur strakker zitten.

Fijn! Krijg je eindelijk het ‘poep-seintje’ zit je net bij je nieuwe vlam op de bank

Herken je jezelf in bovenstaande tekst dan is het tijd om wat verandering aan te brengen in je voedingspatroon. Hoe krijg je de boel weer op gang?

1. Zodra je het seintje krijgt dat je moet, ga dan. Het grootste issue is alleen dat dit wel is gebeurd als je net bij je nieuwe vlam of schoonouders bent. SHIT! En nu? Een keer dit gevoel negeren kan geen kwaad maar doe dit niet te vaak. Als je je aandrang regelmatig negeert zal je lijf stoppen met dit seintje af te geven.

2. Eet genoeg vezels. Waarom? Dit zijn plantendeeltjes die niet verteerd kunnen worden in de dunnen darm. Ze komen intact aan in de dikke darm waar ze, als een spons, water opnemen en zorgen voor stevige, soepele ontlasting. Je vindt deze vooral in groenten, fruit, peulvruchten, graan- en volkorenproducten.

3. Drink veel water. Leuk hoor die vezels die vocht opnemen maar als je niet voldoende drinkt dan heb je er niks aan. Sterker nog dan kunnen ze juist obstipatie veroorzaken. Flesje water bij de hand dus en zorg ervoor dat je rond de 1,5/2 liter water per dag drinkt. Je urine mag de kleur hebben van aangelengde citroensap, niet van whiskey.

4. Ga sporten! Je darmen blijven in beweging zolang jij dat ook blijft doen. Probeer maar is.

5. Eet meer producten met een probiotische werking. Probiotica zijn levende organismes en zouden bij een voldoende hoeveelheid een positief effect hebben op de gezondheid en werking van de darmen. Je vindt deze vooral in yoghurt, zuurkool en ander gefermenteerde groenten. Laat de kant en klaar drankjes en toetjes zoals Actimel, Activia en Yakult voor wat ze zijn. Deze zitten vol met suikers wat juist weer slecht is voor het darmsysteem.

6. Lukt het na deze tips nog niet? Probeer dan is een probiotica naast je voeding te slikken. Ikzelf heb goede ervaring met Orthica Orthiflor Original. Deze bevat zeven verschillende melkzuurvormende bacteriestammen voor het versterken van een evenwichtige darmflora.

probiotica

Klik op de foto om te bestellen

Maak je je zorgen om jouw darmen en heb je alles al geprobeerd wat in je macht ligt, neem dan altijd contact op met je huisarts.

Liefs Bo

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter