Fit

6X FUN IN JE RUN

Hardlopen is presteren, een doel voor ogen hebben, uitsloven, op tijd rennen, pr’s scoren, sweten en achteraf genieten van jouw prestatie. Die kan je weer in je zak steken! Allemaal leuk en aardig hoor maar als je niet met plezier rent, waarvoor doe je het dan eigenlijk? Je begon zo gemotiveerd en nu ben je de koningin van de smoesjes. Waar ging het fout?? Uit mijn kleine beetje hardloop-ervaring wil ik jullie een paar tips geven om het hardlopen leuk te houden.

Kies voor een hardloopgroep
Wij als team Snel Fit kunnen natuurlijk niet anders zeggen dat het lopen met een groep zoveel leuker is dan in je uppie. Het groepsgevoel stimuleert je vooruitgang, je prestatiegevoel en is nog gezellig ook. Je kunt makkelijk met elkaar overleggen als je een hardloopvraag hebt en een interval is toch net iets leuker met elkaar. Jouw doel lijkt zo net iets makkelijker haalbaar.

Zet 2 ronden uit
Zoek voor je training 2 mooie rondjes uit. Stel je wil een 10 kilometer duurloop lopen maar het is eigenlijk te ver voor je. Want in de weken hiervoor heb je weinig getraind en de trainingen die je liep verliepen niet fijn. Zet dan een ronde uit van 7 en van 3 kilometer. Na die eerste 7 kilometer kun je goed aanvoelen of die laatste 3 een probleem worden. Zo niet, lekker doorrennen. Het voordeel van 2 ronden is dat je verschillende doelen aan de ronden kan ophangen. Je kunt bijvoorbeeld die laatste 3 kilometer veel sneller lopen.

Train uit je comfortzone
Hardlopen mag natuurlijk wel een beetje pijn doen. Je bent bezig om jezelf te verbeteren. Op ongeveer 50% van je maximale capaciteit trainen voel je nauwelijks. Het wordt vaak pas zwaar als het om 70 tot 80%. Dat is wel het gebied waar je veel winst in conditie boekt. Op 50% trainen voelt als ontspannen maar je wilt toch vooruitgang? Pas als je ziet dat je beter wordt is ook je training veel leuker.

Ga niet stuk
Terug komend op bovenstaande tip is het niet de bedoeling om 3x per week stuk te gaan. 
Rondom sport hangt het mythische beeld dat je na afloop half dood over een hekje moet hangen. Voor trainingen is dat beeld net niet ideaal. Als je helemaal kapot gaat heeft dat als consequentie dat je minder snel herstelt. Ik vind het altijd fijn om 1x per week een interval te plannen en daar mezelf 100% te geven en tijdens de duurlopen vooral te focussen op een goede techniek en afstand.

Warming-uppen|
Doe je een goed opgebouwde warming-up dan kan je ook de inspanning van de looptraining beter aan. De warming-up moet ontspannen aanvoelen. Daarom zijn versnellingsloopjes (50-70 m) in dit trainingsonderdeel maar kort. En tijdens de koude dagen die eraan komen is het opwarmen vooraf je training nog belangrijker ter voorkoming van nare blessures.

Muziek in je oren
Loop je vaak alleen dan kan een stimulerend muziekje in je oren ook helpen. Kies niet voor Celine Dion maar ga voor goede up tempo beats. Maak vooraf een goede playlist, wedden dat je harder gaat!

Er zijn genoeg manieren om de blije hardloper in jezelf te verrijken. Misschien heb jij nog een andere tip?

Liefs Bo

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter