Food

DE TIP VOOR MEER ENERGIE!

Ben jij een fanatieke sporter en heb je vaak last van vermoeidheid, slapeloosheid, spierkrampen of andere kwaaltjes? Grote kans dat een beetje extra magnesium je beter doet voelen.

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal dat nodig is voor de bot opbouw, opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van prikkels in spieren en zenuwbanen, en van belang voor het goed functioneren (strekken en samentrekken) van spieren.  Magnesium is nodig voor een goede werking van een groot aantal enzymen in de lichaamscellen en heeft een belangrijke rol in onze stofwisseling (metabolisme). Het draagt ook bij aan de energievoorziening van ons lichaam.

Waar zit het in?

Magnesium zit in brood, graanproducten, verschillende groenten en fruit, melkproducten en vlees.
Een tekort aan magnesium komt niet snel voor. Een overschot aan magnesium ontstaat alleen bij gebruik van supplementen waarin magnesium.  De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassen mannen (19-50 jaar) vastgesteld op 300-350 mg en voor volwassen vrouwen op 250-350 mg. Een eenmalige overdosis magnesium levert geen direct gevaar op, wel kan er dan diarree ontstaan. Een tekort komt zelden voor.

mgfoods

Ik wil dat extraatje!

Wanneer je kiest voor extra magnesium uit een supplement probeer dan altijd voor een merk te kiezen dat werkt met natuurlijke stoffen en geen synthetische stoffen.

magnesium tablet

Magnesium capsules puur en onbewerkt, klik om te bestellen

magnesium ettix

Magnesium bruistablet van Etixx, klik om te bestellen

 

Saai weetje

Voedingsvezel en fosfor verminderen de opname van magnesium. Voedingsvezel en fosfor komen voor in fruit, groenten en granen. Ook is het absorptiepercentage van magnesium afhankelijk van de hoeveelheid eiwit, oxaalzuur of fytinezuur dat in de darm aanwezig is.

Mocht je nog altijd veel klachten houden, raadpleeg dan altijd een arts.

Liefs Bo

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter