Fit / Food

VOEDING EN STRESS, WAT ETEN, WAT VERMIJDEN

Stress zorgt er bij de meeste voor dat je minder gaat eten. Sommige grijpen juist meer naar makkelijkere en vettere voeding tijdens stressvolle periodes. Als je logisch na denkt geven deze producten je juist een nog slechter gevoel en zorgen ervoor dat je nog minder om kan gaan met negatieve tijden. De voeding die je het beste kunt eten bij stress is een vetarme, vezelrijke en koolhydraatrijke voeding met veel groente en fruit. Deze voeding kalmeert zonder energie te verminderen en geeft je de voedingsstoffen die je nodig hebt om het immuunsysteem te versterken. Dat is juist wat je nodig hebt in deze tijd.

VOEDEN MET
Stress kan ervoor zorgen dat je lichaam minder energie heeft om tegen ziektes te vechten. Door meer groente en fruit te eten, waar veel antioxidanten in zitten, kun je je immuunsysteem stimuleren. Wortelen bijvoorbeeld, zijn een uitstekende bron van het antioxidant bèta-caroteen. En citrusvruchten bevatten veel vitamine C, een ander stressbestrijdende antioxidant. Ook zijn alle groene (blad) groenten mega gezond voor je hele lijf! Uit verschillende onderzoeken blijkt dat koolhydraten ervoor zorgen dat de hersenen meer serotonine aanmaken, dit hormoon zorgt ervoor dat je meer ontspant. Voorbeelden van gezonde voeding tegen stress zijn onder meer aardappelen, peulvruchten en zilvervliesrijst.


VERMIJDEN
Vetrijke voedingsmiddelen zoals vet vlees, kaasgerechten en veel gebakken/gefrituurde gerechten kunnen ervoor zorgen dat je je moe en lusteloos voelt. Deze kun je dus beter laten staan als je gestresst bent.
Cafeïne, veel mensen grijpen als ze slecht geslapen hebben door stress naar producten als energiedrank, koffie en cola. De cafeïne die in deze producten zit, blijft langer in het lichaam zitten dan de meeste mensen denken. Minder cafeïne gebruiken kan juist helpen zowel slaapproblemen en nervositeit te verminderen. Het afkicken hiervan gaat vaak gepaard met een paar dagen hoofdpijn, dat houdt max een week aan.
Suiker, maar dit is toch een koolhydraat en zou ons daarom juist moeten kalmeren? Het probleem met suiker is alleen dat de bloedsuikerspiegel snel stijgt en weer daalt. Dit geeft je kort extra energie, maar dit is erg snel weer voorbij. Het beste kun je daarom vezelrijke koolhydraten nemen, zoals aardappelen, volkorenpasta, bonen en linzen. Deze geven langer energie en voeden ons lijf.

Kortom: Wanneer je in een stressvolle situatie zit, probeer dan gewoon gezond te eten en geen gebruik te maken van ‘zogenaamd’ stimulerende producten. Deze producten kunnen juist alleen maar een tegengestelde reactie geven en dat is het laatste wat je op dat moment kunt gebruiken. Zorg dat je voldoende eet. Als je honger hebt kun je je minder goed concentreren. Probeer altijd je honger voor te zijn zodat je niet snel gaat snacken.

Liefs Bo

IMG_9725_2

bron: gezondheidsnet

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter