Fit

STRETCHEN: ZIN OF ONZIN?

Deze week schrijft onze huisfysio Ellis voor het eerst een blog voor onze website. De zin en onzin van stretchen is vandaag het onderwerp. Mocht je vragen hebben over een bepaald thema, zoals blessures, dan horen wij dit graag. Ellis geeft graag toelichting op jullie loopgerelateerde vragen.

Ik ben eigenaar van Fysiotherapie Nassau, te Bergen NH en begeleid onder andere sporters bij preventie en herstel van blessures.

foto

In mijn praktijk, waarin ik samenwerk met Gertjan Borst, bieden wij naast de reguliere fysiotherapie ook (hard)loopanalyse, dry needling, medical taping en manuele therapie volgens Marsman aan. De uitleg van deze methodes vind je op onze website www.fysiotherapiecleven.nl.

Toen ik zelf startte met hardlopen heb ik mij eerst verdiept in de zin en onzin van rekken; voor veel sporters vanaf de jaren ’70 een ritueel.

Uit recent onderzoek is echter gebleken dat spieren door rekken niet langer/soepeler worden, dat het je prestaties niet verbetert en blessures niet voorkomt

Toch heeft rekken wel wat voordelen, namelijk:

  • Rekken helpt je met het inschatten van de actuele fitheid van je spieren. Hierdoor kun je je geplande training eventueel aanpassen.
  • Je merkt een (beginnende) blessure eerder op.
  • Het geeft je een moment van concentratie. Hierdoor helpt het om jezelf klaar te maken voor “actie” wanneer je rekt tijdens de warming-up en om jezelf klaar te maken voor “herstel” wanneer je rekt tijdens de cool-down.
  • Rekken na afloop van de training kan helpen om spierpijn te verminderen.
  • Rekken geeft je een goed gevoel!

Ik hoop dat jullie iets hebben aan deze informatie. Laat het ons weten als je vragen hebt over bepaalde onderwerpen.

Sportieve groet,

Ellis Cleven

 

 

 

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter