Fit

DREAMTEAM? PEE-TEAM!

“Hallo mijn naam is Esther en ik vind die lange duurlopen echt helemaal ruk. Ik sjok op een achterlijk laag tempo wat in het rond scheldend op de playlist die ik zelf heb samengesteld. Van enige progressie merk ik helemaal niks en ik zweer je dat dit de laatste x is dat ik een marathon ga lopen (tenzij je me belt en zegt, loop je mee in New York). Fuck buienradar want die heb ik nog nooit op een goede voorspelling kunnen betrappen. Ook wil ik geen enge mannen meer zien die beginnen over broekjes en strakke billen als ik alleen in het duin loop”.

13031dd04f3dacff3aa4c51fb3d5afdaLaten we zeggen dat de flow er niet helemaal in zat de dag voordat ik eigenlijk de halve marathon van Groet uit Schoorl zou lopen. Omdat ik de afstand wilde inzetten als lange duurloop en op een lage hartslag wilde lopen had ik besloten om Schoorl gedag te zeggen en zelf een ommetje te gaan maken. Ik zal die 22 km nooit vergeten. Wat een gevecht. Met mezelf, dat vooral. Ik ben nog geen 5 km onderweg of ik moet plassen. Zo nodig plassen dat ik even later achter een boom zit, wat een feest. Als ik vertrek is het koud en regent het maar 10 km later is het droog en komt de zon door. Waar laat ik mijn hoofdband, pet, jasje en handschoenen? Gelukkig begint het al snel weer te regenen en kan alles weer op en aan. Ik moet weer plassen en hurk nu achter een duin. Ik hou mijn hartslag maar niet laag en sjok wat in het rond. Mijn heupen doen er pijn van. En net als ik me tegoed doe aan een “gelletje” en de route terug door het duin wil lopen begint een “enge” man over mijn billen en iets met zuigen. En door hem durf ik het niet aan om het duin in te rennen. Wat betekent dat ik dezelfde route terug moet nemen. Ik ben zó kwaad. Woest omdat ik mijn looproute door hem moet bijstellen. Voor 99.8 % weet ik zeker dat hij me alleen maar bang wil maken maar ik durf het risico niet aan.

De training maakt me chagrijnig en ik verlies bijna de zin om door te zetten. Om de stemming te verhogen ga ik van mijn schema af en de maandagavond na die lange loop ga ik Jasses (zwaar vermoeiende jasso’s) lopen. Na wat warming up loop ik 4 x 800 meter ruim onder de vier minuten. Kijk, dat geeft de burger moed. Achteraf (altijd achteraf) weet ik zeker dat zaterdag een van mijn beste trainingen is geweest. Niet fysiek, wel mentaal.

Want een week later loop ik met het Runner’s World Dreamteam lachend en heel relaxed 25 kilometer bij de road2rotterdam trainingsloop in Spijkenisse. Op de fiets gevolgd door twee redacteuren van Runner’s World en onze trainer Rob Veer. Vlak voordat we van start gingen zijn we gewogen, onze trainer is geïnteresseerd in de hoeveelheid vocht die we verliezen tijdens 25 km rennen. Amper gefinished word ik weer op de weegschaal gezet en bespreken we hoeveel ik heb gedronken. Het feest is compleet als ze horen dat ik onderweg heb geplast (ja, ik zie ook een trend) “hoe groot was je plas?” vragen ze en alle drie de heren staren mij vol verwachting aan. Ik stamel iets van “eh uh uhm klein tot middelgroot denk ik” en besluit eerst maar eens te gaan douchen voordat ze nog meer van me willen weten.

df22069d328e97f82478c4baa345af1aDe 25 km die ik vandaag in mijn up heb gelopen gingen ook prima. De playlist is bijgesteld, ik loop heerlijk op oude en een tikkie foute muziek en de moraal is weer zoals ie moet zijn. Nu eerst skien (hoogte stage noem ik dat) en daarna in maart de 30 en 35 km aanraken. Kom maar door, ik heb er zin in!

Liefs Esther

___

Esther, een enorm enthousiaste, energieke ongeveertiger die zich op eigen-wijze door het leven beweegt. Houdt er een gezonde levensstijl op na maar is ook niet vies van een avondje doorzakken. Newyorkcitytripper, geeft yogales en loopt hard – maakt deel uit van het Runner’s world Dreamteam – en is op weg naar haar tweede marathon.
Also on FacebookTwitterPinterestInstagram

logo

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter