Fit / Food

5 VOEDING VALKUILEN VOOR RUNNERS

Wie goed sport, maar slecht eet, komt geen spier verder. Wat zijn de 5 grootste voedsel fouten die sporters maken?

1. JEZELF TRAKTEREN NA EEN WORKOUT

‘Ja maar ik sport heel veel dus dan kan ik ook heel veel lekkers eten’ Natuurlijk heb je meer voeding nodig als je veel sport, maar die repen chocola heeft je lijf echt niet nodig hoor, ook niet als je van hier naar het volgende dorp rent. Probeer jezelf niet elke keer te belonen als je hebt gesport, ook niet met alcohol. Zoek een andere traktatie zoals een bad met een goed magazine of een massage zo 1x in de paar weken. Tegenwoordig zijn er veel wat goedkopere salons waar ze prima masseren.

2. ETEN NET VOOR HET RENNEN

Het is aan te raden om minimaal 30 minuten tussen je laatste kleine hap (zoals een banaan enz) en je rondje. Zo geef je je lijf de kans om het voedsel te verteren en te gebruiken als brandstof die je nodig hebt tijdens je run. Heb je echt een grote maaltijd achter je kiezen probeer er dan echt 1,5 uur tussen te houden. Je zult merken dat je anders sneller steken krijgt en je niet lekker voelt. Dit is natuurlijk per persoon verschillend dus luister altijd naar je lijf.

3. SPORTDRANKJES

Na de runs die ik de afgelopen tijd een paar keer heb gerend staan ze bij de finish vaak klaar met zo’n knal oranje AA. In zo’n mooi flesje zitten zo ongeveer 14 theelepels suiker. Ik zeg proost! Natuurlijk heeft je lijf na 10 km niet zo’n mega suikerbom nodig. Eigenlijk zijn dit op maat gemaakte drankjes voor de sporters die urenlang zichzelf in het zweet werken en dan even een energieboost nodig hebben. Niet voor mij als huis-tuin-en-keuken runner. Loop je de halve of hele marathon dan raad ik je wel aan iets in deze trant te kiezen maar als je al zover bent neem ik aan dat je daar al wel van op de hoogte bent.

4. ZWAAR ONTBIJTEN VOOR JE RUN

Een absolute afrader is om uitgebreid te gaan ontbijten voor je run. Dit valt zwaar voor je lijf en die moet veel energie gebruiken om alles te gaan verteren, en deze energie heb jij nou net nodig. Neem lekker een stuk fruit (min 30 minuten voor je run), daar red je het echt op. Zorg wel dat je goed na je workout eet, en niet te eenzijdig.

5. ALLEEN EIWIT

Hoe vaak zie je wel niet sporters na hun workout lurken aan een eiwitshake? Heel goed natuurlijk want de eiwitten zorgen voor een goed spierherstel. Maar maak je after-workout maaltijd niet te eenzijdig. Probeer ook je koolhydraten binnen te krijgen (fruit, volkorenrijst, pasta enz) Of maak een smoothie met yoghurt, fruit en een lepel kokosvet. Probeer dit altijd binnen 30 min. te eten na je workout.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze tips. Wees niet té streng voor jezelf maar probeer een mooie tussenweg te vinden. Als je het lastig vindt om een andere levensstijl aan te nemen kan je altijd na denken over voedingscoaching.

Oh, en vergeet vooral niet af en toe lekker een patatje mayo of mars te eten 😉

Liefs Bo

 

Bron: Gezond eten magazine

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter