Fit

TE HARD VAN STAPEL LOPEN

Een blessure. De grootste nachtmerrie van elke loper. Hoe kom je eraan, maar vooral, hoe voorkom je ze?

Ook in mijn trainingen gebeurt het: beginnende hardlopers krijgen de smaak te pakken en lopen te hard van stapel. Ze zijn zo enthousiast dat ze te veel of te lang lopen. En dat komt sommigen duur te staan. Vanochtend nog kreeg ik de vraag hoe hiermee om te gaan. Want als je conditie het toelaat, is zo heerlijk om nog even door te gaan. Maar het grote nadeel van hardlopen is dat er vaak blessures ontstaan. Het is een enorme belasting voor je enkels, knieën en heupen. Hoe voorkom je blessures?

GEDULD!

Bouw rustig op. Ja, je kunt in ene de straat uit rennen, je conditie gaat in de eerste weken met sprongen vooruit, maar je spieren en gewrichten zijn nog niet sterk genoeg. Heb geduld dus.

LUISTER NAAR JE LIJF

Wanneer je tijdens of na het lopen een (ongebruikelijke) pijn voelt in je lijf, weet je dat je teveel hebt gedaan. Overbelasting is de grootste oorzaak van blessures. Als je niet op tijd reageert op pijn, kun je een langdurige blessure veroorzaken.

INVESTEER

Hardlopen is op zich geen kostbare sport, maar waar je zeker niet op moet bezuinigen, is een paar goeie schoenen. Ga naar de betere sportzaak om een voetanalyse te laten maken. Als je proneert (je loopt dan overmatig naar binnen of naar buiten) heb je een schoen nodig die dit corrigeert.

TRAIN ONDER BEGELEIDING

Zeker als je begint met hardlopen, is het belangrijk je techniek centraal te stellen. Een goede techniek werkt preventief. Een goede trainer zal je looptechniek analyseren en kan je tips geven om deze te verbeteren. Loopscholing (fases in de loop benadrukken) leert je hoe je je lichaam het meest effectief inzet tijdens het hardlopen.

Trainen op verschillende ondergronden en een rustige start van je training kunnen ook bijdragen aan een gezonde opbouw van je spieren.

STRETCHEN?

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat stretchen en een coolingdown zeer weinig effect hebben op het voorkomen van blessures. Spierschade kan hiermee niet worden voorkomen. Wel is het van belang rustig te beginnen, niet direct gaan sprinten dus, als je spieren nog koud zijn.

Als je eenmaal die nare blessure hebt opgelopen, dan is de eerste stap het aanpassen van het belastingsniveau. Heel jammer, maar je kunt dus niet meer zoveel en zolang hardlopen als je gewend bent. Vervang je looptraining door een fiets- of crosstraining. Koelen met ijs is ook effectief.

Kortom, luister naar je lijf en je coach, als je die hebt. Don’t overdo it!

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter