Food

HERFSTVOER

Welkom herfst! Je bent er weer, dat betekent dat we de harlooplampjes weer om onze armen mogen snoeren met de avondlessen, de korte mouwen in kunnen ruilen voor de lange, proberen om tot half november in de supermarkt langs de pepernoten proberen te lopen, mocht dat een keer niet lukken die zak dan maar binnen twee dagen op te eten, de kachel weer op te voeren en ons voedsel om switchen van luchtig en verkoelend naar warm en vullend.

HATSJIEEEE

Helaas wordt nog vaak onderschat hoe belangrijk het is om gezond te eten. Vooral in de aankomende maanden hebben we net iets meer anti-oxidanten, vitaminen, mineralen en andere goede stoffen nodig en wie weet sla jij dan de typische verkoudheid/griep epidemie over de aankomende seizoenen. Typisch krachtvoer die zeker niet mogen missen in je keuken voor in de aankomende periode:

Avocado
Mijn absolute nr. 1! Barstensvol gezonde vetten, vitaminen, mineralen en anti-oxidanten zoals vitamine B en C, kalium en magnesium. De vrucht behoort tot de echte powerfoods, en kan goed gebruikt worden in het voedingspatroon van sporters. Het is namelijk licht verteerbaar en geeft toch de goede dosis energie. De koolhydraten en eiwitten zorgen voor snel herstel na het sporten, en de anti-oxidanten verminderen de spierschade.

Bonen
Bonen behoren tot de peulvruchten, voornamelijk bruine bonen zijn echt iets voor de koudere seizoenen. Deze peulvruchten zijn eiwitrijk en verder zeer voedzaam. Zo bevatten ze veel vezels en B-vitaminen. Bovendien zitten bonen bomvol langzame koolhydraten: deze zorgen voor een stabiel bloedsuikergehalte, een vol gevoel en geven je energie voor een langere tijdsduur. Door het hoge eiwit en ijzergehalte zijn peulvruchten uitermate geschikt als vleesvervangers.

Pure chocolade
Say what?! Ja je leest het goed! Maar laat ik dan wel even duidelijk zeggen dat het hier om de pure variant gaat en het liefst bio. De kracht van pure chocolade zit hem voornamelijk in de flavonoïden, afkomstig van de cacaoboon. Dit zijn krachtige anti-oxidanten die de werking van de bloedvaten beschermt.

Paddenstoelen
Champignons, zwamsoorten en andere eetbare paddenstoelen zijn de enige groente die vitamine D bevatten! Aan deze vitamine hebben we in Nederland vaak een tekort, zeker in de seizoenen met weinig zon. Zonlicht is namelijk de voornaamste bron van vitamine D, helaas is dit in ons landje vaak ver te zoeken. Een vitamine-D tekort heeft niet alleen lichamelijke gevolgen, maar veroorzaken vaak ook vermoeidheid en zelfs depressies.

Stoofperen
Stoofperen zijn bekend als typisch herfstvoedsel. De geur van de kaneel doet me al watertanden.  Zowel handperen als stoofperen zijn zeer aan te raden om te eten, vanwege de vele vezels, vitaminen en anti-oxidanten. Bovendien bevat deze fruitsoort veel langzame koolhydraten die zorgen voor stabiele bloedsuikers. Natuurlijk niet bereiden met kilo’s suiker. Speciaal voor deze herfstblog heb ik een overheerlijk suikervrij stoofperen-recept voor jullie gemaakt.

Blauwe bessen en bramen
Deze smaakvolle vruchtjes zijn supergoed voor de weerstand door de vele vitaminen en anti-oxidanten. Pureren, door je smoothie of gewoon lekker uit je hand eten.

Paprika
Paprika’s, of hoe ze ook wel leuk in het Engels ‘bell peppers’ genoemd worden, zijn zeer gezonde kleurrijke groenten. Het is bekend dat voedsel met opvallende kleuren veel flavonoïden bevatten. Deze werken, net zoals bij de eerder genoemde pure chocolade, als krachtige anti-oxidanten. Verder hebben paprika’s dan wel een lage caloretische waarde, dus iets gunstiger voor het figuur! Daarnaast hebben paprika’s ook alle gezonde kenmerken van kleurrijke groente en zitten ze vol met vitaminen die het immuunsysteem versterken.

Oh en vergeet vooral tussendoor niet af en toe te genieten van al het lekkere snoepgoed wat er weer aan gaat komen!

Liefs Bo

 

brond: mindingfood

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter