Fit

SNEL VET

Het is out in the open. Ik heb het namelijk vorige week op Facebook gezet, en dat is tegenwoordig een mijlpaal. Ik ben zwanger. Sporty Spice herself krijgt een baby! Begin dit jaar, toen we met Snel Fit begonnen, had ik niet gedacht dat ik een jaar later moeder zou worden… Bizar. Maar wel heel erg leuk!

JA, EN NU?

Naast alle clichévragen, wordt mij nu ook vaak gevraagd of/hoe ik mijn trainingen voortzet. Vandaag ben ik namelijk bijna 17 weken (weken? Ja, in ene praat je over weken in plaats van maanden, haha) zwanger. Bijna op de helft dus. En die buik, tja die is al aardig zichtbaar. Maar ik ben voorlopig niet van plan om op de bank te gaan zitten. De ADHD’er in mij staat dat niet toe, en na zo’n lange tijd van intensief sporten wil ik het gewoon niet. Ik ben eerlijk, ik wil niet meer aankomen dan nodig is. En mijn moedertjelief heeft meer dan eens benadrukt dat zij maar 8 kg aankwam toen ze van mij zwanger was. Dat vind ik medisch gezien best wel knap. Affijn, we zien wel. Belangrijkste is uiteraard een gezond kind.

NO PRIO

Ik voel me goed, zo goed dat ik vorige week lekker met Bo 9 km gerend heb. Maar eerlijk is eerlijk, het valt me zwaar. Mijn conditie is geloof ik direct na de conceptie drastisch verslechterd en daardoor kan ik misschien nog wel lang, maar niet meer zo snel lopen. De trainingen die ik geef doe ik nu veelal op de fiets. Hardlopen is geen prioriteit meer, dat wil zeggen dat ik nu toch geen prestatie kan leveren. Ik heb meer dan 10 km rennen dus niet meer op het programma staan. Dat vind ik soms best lastig, want ik voel me een betere trainer als ik zelf mee doe.

foto 1

OUDERWETS LANDJE

In Nederland heerst nog steeds de ouderwetse perceptie dat je rust moet nemen als je zwanger bent, maar gelukkig verandert deze visie wel. Nee, je beschadigt de foetus niet als deze heen en weer wordt geschud in de baarmoeder, zie het als een visje in een plastic zak met water. En nee, je kind krijgt geen hoofdpijn van de deining. De opvatting dat je hartslag niet hoger dan bijvoorbeeld 140 mag zijn is inmiddels ook achterhaald. Het is gewoon belangrijk naar je lijf te luisteren. Net als altijd dus. Ik waak wel voor onderkoeling en oververhitting, en vallen wil ik natuurlijk zeker niet. Ik moet mezelf soms wel extra oppeppen om te gaan, want je bent nu eenmaal vermoeider.

BAREN, BAREN, IK BEN AAN DE BEURT

Als ik dus mede- of aspirant zwangeren mag adviseren; blijf gewoon sporten. Begin natuurlijk niet met hardlopen tijdens je zwangerschap. Bouw het wat af, stel je doelen bij. En ga niet intensief sporten als je een hoge bloeddruk hebt. Je hebt inderdaad een andere prio gekregen. BAREN! En daarna, daarna zien we wel weer. Als alles goed gaat, probeer ik na 6 weken weer mijn Saucony’s onder te binden. Eerst ‘even’ dit meisje uitpoepen (understatement waar ik over een aantal maanden zeker op terug zal komen) en daarna maar weer snel fit worden. Nu mag ik snel vet worden.

X Denise

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter