Food

De 5 populairste superfoods

Als sporter heb je nou eenmaal extra voedingsstoffen nodig. Als je een uitgebalanceerd dieet volgt is het raadzaam er nog wat extra *superfoods bij te gebruiken. Want oh oh, wat blijven we er jong mee én vooral ‘super’ gezond. Hierbij de vijf die ik het meest gebruik:

CHIA ZAAD:

WIE? De Chiaplant wordt in het algemeen geteeld voor het zaad, rijk aan omega 3-vetzuren. De vaak gespikkelde donkere zaadjes zijn ienieminie, ovaal van vorm en komen van origine uit Mexico.
WAAROM? Chiazaad is relatief gezond vanwege zijn enorme voedingswaarde. 28 Gram chiazaad zorgt al voor 9% ADH* proteïne, 13% ADH gezonde vetten en een enorme boost aan vezels: 42% ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid).  Én dan zitten er ook nog is heel veel antioxidanten in!
SPORT! Sporters hebben veel baat bij de vezels in deze zaden in combinatie met extra eiwitten, zo zit je langer vol en bouwt het je spieren weer op.
GEBRUIK: ‘Droog’ zijn de zaadjes hard, leg ze een minuut of 10 in water of andere vloeistof en het worden glibberige bolletjes.
OHNEE? Eet per dag niet teveel chia, dit kan zorgen voor allergieën, braken, diaree en bloedverdunning.

GOJI BESSEN:

WAAROM? Goji bessen bevatten maar liefst 18 aminozuren en 21 mineralen. En alsof dat nog niet genoeg is zitten er nog veel meer gezondheidsvoordelen in dit kleine verschrompelde rode besje. Zoals de grote hoeveelheid ijzer, eiwitten, antioxidanten, per gewicht meer vitamine C dan sinaasappels, vitamine B-complex, vitamine E en nog een paar medice termen die ik jullie bespaar. Oh en dames ze schijnen een anti-aging werking te hebben, en voor de mannen een verhogend libido.
OHNEE? Heb je een pollenallergie? Pas dan op met het overmatig eten van goji bessen. Ze zouden de pollenallergie kunnen triggeren. Een veel gevaarlijkere bijwerking van goji bessen is het effect dat ze hebben op de bloedstolling.
GEBRUIK: Een goeie snack waar deze gezonde bommetjes door zitten: noten dadel balletjes

HENNEP ZAAD:

WIE?  Oh wat een lol! Hennep, word je daar high van?? Uh nou nee niet echt… Deze zaadjes komen wel van de hennepplant maar niet van die ene waar het THC gehalte hoog bij moet zijn.
WAAROM? Wij sporters zijn gek op deze zaden door zijn hoge eiwit gehalte. Hennepzaad bevat grote hoeveelheden gezonde vetten, proteïne (eiwitten) en koolhydraten. Het bevat daarnaast alle essentiële aminozuren én essentiële vetzuren voor een gezond lijf. Hennepzaad bevat ook een groot aantal mineralen: Fosfor, Calcium, Kalium, Silica, Magnesium, Zink én Vitamine E, C, B1, B2, B3, B6. Oh sorry, to much information?
GEBRUIK: Ik strooi het overal overheen net als ik vroeger deed met suiker en hagelslag…. vroeger….. Hier een lekker recept voor de zaadjes door je smoothie 

MOERBEI:

WIE? De witte moerbeiboom komt van oorsprong uit China. Omdat ze kort houdbaar zijn, worden ze gedroogd met behoud van smaak!
WAAROM? De moerbei is rijk aan ijzer, vezels, vitamine C, calcium, eiwitten en antioxidanten. Daarnaast zijn ze vetvrij en natriumarm. Ze kunnen mogelijk een bijdrage leveren aan het versterken van je gezichtsvermogen, het verlagen van je bloeddruk en obstipatie verhelpen.
GEBRUIK: Lekker voor door je zelf gemaakte jam of granola

KOKOS:

WIE? Kokos is rete gezond! Voor meer info lees mijn blog
WAAROM? Kokos zorgt voor een betere spijsvertering, opname van vitaminen en aminozuren, helpt het immuunsysteem en werkt schimmeldodend. Door kokosolie in combinatie met omega 3 of Superfoods die rijk zijn aan omega 3 in te nemen, worden zij dubbel zo effectief dan wanneer zij apart worden ingenomen.
EN OOK: Kokos ondersteunt en reguleert een gezonde hormoonproductie. Ze verhogen de werking van de schildklier, waardoor het lichaam overtollig gewicht en opgestapelde gifstoffen kwijt kan raken.
SPORT: Voor alle fanatieke sporters! Kokosolie heeft een zeer gunstige werking op je spiermassa. Het heeft namelijk een weefselopbouwend effect van de spieren.

Wat is jouw favoriete Superfood? En waarom?

X Bo

*Met superfood wordt een groep van voedingsmiddelen aangeduid, die volgens voedingsgoeroes een buitengewone voedingswaarde zouden hebben, doordat ze hoge concentraties antioxidanten, vitamines of andere voedingsstoffen bevatten.

Bron: wikipedia

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter