Fit / Food

HARDLOPEN EN MAAR NIET AFVALLEN

Als je ooit denkt, ik loop zoveel hard, waarom is er nog geen ónsje af? Niet eerlijk! Maar wij snappen je hoor. Ik geef je wat tips en hopelijk zit jij straks Copacabana-style op het strand.

Waarom kun je wel 10 kilometer rennen, maar is 10 kilo kwijtraken een enorme uitdaging? Je bent niet alleen! Veel hardlopers vinden het lastig om hun gewicht onder controle te houden en raken gefrustreerd. Maar als je mee doet met een run, zie je van alles over die finishlijn komen- en hoewel zij ook de eindstreep halen zijn ook niet al je mederunners blij met hun gewicht.

Hardlopen is hartstikke tof, maar kan soms te eenzijdig zijn als het gaat om gewichtsverlies. Elk jaar beginnen hordes vrouwen met hardlopen met als doel gewicht te verliezen. Geloof het of niet, training voor vetverbranding en training voor lange afstanden zijn allebei doelen op zich. Als je voor een marathon traint moet je je lichaam extreem efficiënt trainen om hard te lopen, zodat je tijdens die 42 kilometer zo weinig mogelijk energie verbruikt.

Als je traint om vet te verbranden, moet je efficientie juist vermijden door je lijf constant opnieuw uit te dagen. Steeds opnieuw triggeren zeg maar. Hiermee verbrand je de meeste energie (lees caloriën).

Dat betekent natuurlijk niet dat je als hardloper niet kunt afvallen (pfiew!) Je moet alleen niet in de valkuilen trappen. Als je met je gewicht worstelt, geen stress! Hierbij wat tips…

NIET WAAR!

Je moet een uur rennen om vet te verbranden. Is een verouderde opvatting. Recent onderzoek wijst uit dat je niet lang en langzaam hoeft te rennen om vet te verbranden. Regelmatig 30 minuten hardlopen leidt volgens onderzoek tot meer afname in gewicht dan trainingen van een uur. Er wordt vermoed dat het lichaam gaat compenseren als een training langer duurt, waardoor deze dus minder effectief wordt.  Ook werd er aangetoond dat intensieve intervaltraining veel effectiever is voor gewichtsverlies dan duurloop.

Oplossing: Halveer je training maar maak deze wel intensiever. Probeer 3 keer per week te trainen, afwisselend in duur, snelheid en liefst ook met wat hoogteverschil.

ETEN MAG HOOR!

Een misvatting van veeeeeel vrouwen: weinig eten na de training (en überhaupt weinig eten!) Veel vrouwen denken hiermee caloriën te vermijden. Big mistake. Na je training, en zeker met dit warme weer, snakt je lijf naar brandstof. Als je een maaltijd overslaat, kunnen je spieren niet voldoende herstellen. Dat betekent dat wanneer je weer gaat trainen, je lichaam eigenlijk nog niet hersteld is van de vorige training. Weet je nog, je lichaam moet getriggerd worden op nieuwe manieren om vet te gaan verbranden. Als je niet fit bent, ga je dus ook niet afvallen want je lijf is gewoonweg te moe.

Oplossing: eet binnen 30-60 minuten na je training een snack van 200 calorieën met zowel koolhydraten (nee, ze zijn niet eng!) en eiwitten. Dit kan zijn:

  • Een smoothie met amandelmelk, een banaan en whey proteïne poeder
  • Een appel en 2 blokjes kaas
  • 2 plakken kip- of kalkoenfilet en blauwe bessen

Succes en wees lief voor jezelf.

X Denise

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter