Fit

Yoga<3 Hardlopen: een goeie combi

Veel hardlopers onder ons werken braaf schemaatjes af waarbij we duurloop afwisselen met interval- en krachttraining. Er zijn echter een hoop goede redenen om af en toe ook een yogaklasje mee te pakken in je trainingsschema.

WANT..?

Yoga maakt je niet alleen soepeler, het verbetert ook je balans en kracht, waardoor je een betere houding en meer kracht ontwikkelt tijdens het hardlopen. Daarnaast is yoga gericht op concentratie en ademhaling, die je kunnen helpen met de mentale voorbereiding van een zware run.

Als je weinig tijd hebt om ook nog eens te gaan yoga’en, probeer dan eens de volgende 3 simpele oefening in je looptraining te verwerken. Goed voor je lichaamskracht en focus. En lekker om even te ontspannen na een zware training natuurlijk. Er wordt trouwens ook beweerd dat yoga helpt om blessures te voorkomen, doordat het je houding dus sterk verbetert.

1. PIGEON POSE (duif)

Breng vanaf een neutrale positie je rechterbeen gebogen naar voren tot je rechterhiel vóór je linkerlies ligt. Je linkerbeen glijdt naar achteren, zo plat mogelijk op de grond. Plaats de handen vóór je gebogen been en kom op een inademing op de vingertoppen omhoog. De schouders zijn laag en naar achteren gericht. Op een uitademing buig je naar voren, tot je voorhoofd op de grond rust. In deze houding raken de heupen doorbloed en versterkt. Doe dit twee keer dynamisch.

2. DOWNWARD DOG

Ga op je handen en knieën zitten. De knieën staan een klein stukje uit elkaar, recht onder de heupen. De handen staan onder de schouders, de vingers zijn gespreid en de wijsvinger wijst recht vooruit.
Krul je tenen op de grond en duw op een uitademing de billen omhoog en naar achteren, zodat je stuit ver omhoog reikt. Strek je armen en benen. Als dit onprettig voelt in je knieën, buig ze dan lichtjes. Duw de hielen in de richting van de grond; ze hoeven de grond niet per se te raken. Je hoofd is tussen je armen. Blijf één tot drie minuten in deze houding.

SNEL shoot-1

3. INTENSE STREKKING

Strek je benen naar voren en flex je voeten. Adem in, strek je armen omhoog en maak jezelf lang. Adem uit en buig met een rechte rug voorover. Reik zo ver als je kunt en pak dan je voeten, enkels of benen vast. Ontspan je hoofd. Op iedere uitademing kom je dieper in de houding. Adem rustig 20 keer en kom op een inademing weer omhoog.

Lekker! Gewoon doen dus.

RUN ‘N’ YOGA met SNEL FIT

Bo en ik vinden het leuk om hardlopers kennis te laten maken met yoga, en andersom. Daarom organiseren wij deze zomer drie keer een clinic in Bergen aan Zee. Je kunt kiezen uit een half uur hardlopen of wandelen, gevolgd door een yogales van een uur door Yantine van Kleine Zee. We verzamelen om 8.00 uur bij Strandpaviljoen Noord. Je kunt kiezen uit de volgende data: 29 juni, 3 augustus of 31 augustus. Deelname kost EUR 25,- per clinic. Hiervoor krijg je een looptraining en yoga onder professionele begeleiding, een heerlijke healthy snack en smoothie van Organic Food for you, een kop thee of koffie en een leuke goodie bag.

Leuk toch? Meld je aan via info@snel-fit.nl, en vermeld even de datum en of je gaat hardlopen of wandelen.

Tot SNEL!

x Denise

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter