Fit

DE 3 GROOTSTE VIJANDEN VAN EEN LOPER

Als je een beetje fanatiek sport, en vooral hardloopt, herken je het vast. Soms gaat het gewoon niet zo lekker. Kramp, steken, dorst; allemaal van die vervelende dingen die je training direct bombarderen tot een strijd met jezelf.

STEEK IN JE ZIJ

Je hebt er zin in vandaag. Kans op een buitje, maar what the fuck, je gaat toch even rennen. En dan, na 10 minuten krijg je een steek in je zij. Een zeer irritant gevoel, dat zowel voorkomt bij beginnende als meer ervaren lopers.

Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Eerst werd gedacht dat het te maken heeft met de milt, maar dat blijkt niet zo te zijn. Wetenschappers zijn er niet helemaal over uit, maar nu wordt aangenomen dat de steek ontstaat door rek op de banden waar je ingewanden aan hangen. Je organen ‘trekken’ tijdens het lopen aan je midderif, zeker als je vlak voor de training gegeten hebt. Het middenrif is ook bezig om de adem door je longen naar buiten te persen, waardoor er spanning ontstaat. Die spanning voelt als een steek.

Leuk en aardig, die kennis, maar hoe kun je zo’n steek voorkomen?

  • Let op je ademhaling: ik geef altijd als tip om je buik goed uit te zetten bij het inademen.
  • Eet niet later dan 1,5 uur voor je training. Probeer ook om een licht verteerbare maaltijd te eten.
  • Train je buik-, rug-, heup- en rompspieren.

Als je tijdens je run dan toch last hebt, verlaag je je tempo tot de pijn minder wordt. Soms moet je gaan wandelen. Adem diep in en uit, probeer niet te oppervlakkig te ademen. Soms helpt het ook om op de plek van de steek te drukken of om te strekken.

DORST

Hoelang mag je niet drinken voor het lopen? Want met een droog giecheltje lopen is ook niet ideaal. Maar je wilt geen geklots in je buik. Neem daarom niet teveel vocht tot je voordat je begint aan een training. Bij warme dagen is het raadzaam om voor vertrek een glas water te drinken, maar drink dus vooral geen liters. Want voor je het weet heb je een steek in je zij. Probeer voor jezelf een goede balans te vinden.  Ook wordt het drinken van veel cafeïne- en/of suikerhoudende producten afgeraden.

KRAMP

Bah, wat is dat naar. Kramp krijg je door een vermoeidheid van de spier. Eigenlijk is de enige remedie voor het voorkomen van kramp veel training, maar vooral variatie in je training. Train op diverse ondergronden, wissel af en toe van schoeisel en probeer ook te variëren in afstand en tempo. Ga dus vooral niet een wedstrijd lopen op je blitse nieuwe schoenen, dat is vragen om problemen. Ook is het belangrijk om je vochtpijl goed te houden,  want als je uitgedroogd bent, is de kans op kramp groter. En zoals gezegd; train niet alleen op onverharde wegen want áls je dan eens een stuk over de weg rent, is de kans op kramp groter. Je spieren zijn namelijk demping gewend.

De ene training is de andere niet. Sommige mensen lopen ’s ochtends op een nuchtere maag, anderen juist liever in de avond om het hoofd lekker leeg te maken. Stel gewoon realistische doelen en wees niet te hard voor jezelf.

Succes! En vooral: plezier

X Denise

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter