Fit / Food

WAT VOOR VLEES HEBBEN WE IN DE KUIP

Daar sta je dan bij de slager met een b*k vol tanden…. Wat voor soort biefstuk ik wil? Uhhh nou gewoon biefstuk!? Kennelijk is er dus best wat verschil tussen ‘biefstukken’. Tijd dus om op onderzoek uit te gaan!

MIJN NAAM IS HAAS

Biefstuk is de verzamelnaam voor verschillende zachte delen vlees van de rund. Ik probeer je in onderstaand overzicht uit te leggen wat nou precies het verschil is:

HAAS Komt van de spier in de onderrug, aan de binnenkant van het ‘zadel’, dat door het rund alleen gebruikt wordt om te rekken, strekken en opstaan. Daarom is dit vlees het meest fijn van structuur en heel erg mals.

TOURNEDOS Is een stuk van de haas van ca 1,5 ons.

CHATEAUBRIAND Ook een stuk van de haas van ca 2,5/3,5 ons.

KOGELBIEFSTUK Komt van de bil van het rund en heeft een stevige bite.

WAGYU ‘wa’ staat voor ‘Japans’, ‘gyu’ voor ‘rund’. Dit stukje vlees wordt algemeen gezien als het meest exclusieve stukje vlees ter wereld. Deze runderen groeien op met natuurlijke voeding zonder hormonen, in ruime weiden en een stressloos bestaan.

OSSENHAAS Deze term kan verwarrend zijn. Oorspronkelijk wordt hiermee haasbiefstuk van een os (gecastreerde stier) bedoeld. Niet elke haas is van een os, hij kan ook van een koe, lam of varken zijn. Het gaat overal om hetzelfde stuk vlees.

HARDLOPEN OP IJZER

Biefstuk zit vol ijzer! Bijna alle cellen in het lichaam maken gebruik van ijzer. Het goed functioneren van je spieren is afhankelijk van de aanwezigheid van voldoende ijzer. Belangrijk voor een sporter is de functie van ijzer in het transport van zuurstof naar de spieren. IJzer komt voor in twee vormen; heem en non-heem. De heem variant halen we vooral uit vlees en vis. De non-heem variant is te vinden in dierlijke bronnen, groenten, granen en bonen. Heem-ijzer (dierlijk) kunnen we beter opnemen dan non-heem ijzer (plantaardig). Non-heem ijzer moet namelijk eerst worden omgezet in heem-ijzer. Het soort ijzer dat we het beste op kunnen nemen komt uit rood vlees. Vegetariërs moeten daarom bijna twee keer zoveel ijzer innemen. Eet niet té veel rood vlees aangezien dit een verhoogd risico meebrengt op dikke darmkanker. Het WCRF (world cancer research funds) heeft na onderzoek een advies gegeven van maximaal 500 gr rood vlees per week te eten. Bij een ijzertekort kan bloedarmoede ontstaan. Met name menstruerende- en zwangere vrouwen hebben meer ijzer nodig.

Ook dit keer wil ik erbij vermelden, let goed op dat je wel een eerlijk stukje vlees koopt! Niemand heeft iets aan met troep volgespoten dieren/vlees en kiloknallers!

X Bo

Foto gemaakt bij restaurant Loetje aan het IJ

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter