Fit

ARTHUR: RUNNING GURU #3

Arthur Hopman is 46 jaar en werkt bij ’t Hekeltje Verhuur als commercieel manager. Arthur heeft veel hobby’s waaronder zijn leuke dingen doen met zijn gezin en wielrennen kijken, maar wij vinden hem een echte running guru. Een marathon liep hij in slechts 2:50. Een kijkje in zijn leven, wat met 60 km training per week het hardlopen volledig heeft omarmd. 

Ik ben begonnen met hardlopen toen ik ongeveer een jaar of 17 was. Werner (de broer van Bo) en ik zaten al lange tijd op voetbal, maar dat was op een gegeven moment niet veel meer aan en met zijn vader en moeder gingen we zondagochtend (ook met kater) vaak een georganiseerde trimloop doen (Bergen, Schoorl, Akersloot, Geestmerambacht). In het begin 5km, later de wat langere lopen tot een halve marathon. Ik denk dat ik mijn 1e halve marathon van Egmond rond 1986 heb gelopen. Als er geen trimloop was, gingen we naar ’t Woud of naar Bergen om een kilometer of 8 te lopen. We liepen niet vaker dan 1 keer in de week.

KONINGSNUMMER: NY MARATHON

Later ging ik ook wat vaker een halve marathon lopen (Schoorl en Egmond) en in 1990 besloot ik om een marathon te gaan lopen. Ik boekte een reis met startbewijs voor de marathon van New York. Ongeveer 2 maanden heb ik 2 tot 3 keer per week gelopen (geen schema of begeleiding), maar volgens mij was mijn langste duurloop in de voorbereiding ongeveer 28km. Tijdens deze marathon begin november kwam ik er na ongeveer dezelfde afstand dan ook achter dat mijn voorbereiding niet optimaal was. Ik moest een paar keer wandelen omdat ik behoorlijk last van krampen had. Uiteindelijk finishte ik in 3 uur en 30 minuten. Ik was helemaal total loss. Hierdoor was ik behoorlijk teleurgesteld en heb alleen nog begin januari 1991 Egmond gelopen en daarna veel minder vaak getraind.

Toen ik wat ouder werd begon ik toch weer wat vaker trimloopjes met Werner te doen, maar op een gegeven moment kreeg hij wat klachten aan rug en knie, terwijl ik nooit ergens last van had. Volgens mij liep ik ergens rond 2004 een halve marathon van Schoorl in 1 uur 35 minuten.

Begin 2006 toen mijn jongste van 2 dochters 1,5 jaar oud was, begon ik met 3 keer per week te trainen omdat ik door de komst van mijn kinderen een soort energieboost had gekregen. Alleen in de duinen en bossen van Bergen en Schoorl en ook op vakantie zonder dat ik de weg wist puur op gevoel.

OP DE ATLETIEKBAAN

Eind 2006 kocht ik een Garmin met gps en hiermee kan je fantastisch van alles bijhouden (snelheid, afstand, hartslag, hoogte) en dat gaf me heel veel motivatie. Ook werd ik lid van atletiek vereniging Hylas en begon gericht op de baan te trainen, iets wat ik helemaal niet gewend was. In het begin was dat wel even wennen (de loopscholing vond ik echt niets aan) en de eerste paar keren had ik de volgende dag behoorlijk spierpijn. Het lopen op een atletiekbaan is zeker in het begin zeer belastend.

Toch bleek ik heel goed te zijn in korte interval trainingen (bijv. 12x400m) en mijn pr’s vlogen naar beneden. Mei 2007 liep ik bij de traditionele Vestloop op Hemelvaartsdag in het centrum van Alkmaar (waar ik ook ben opgegroeid) de 10km in 37.25. Samen met trainer Eelke Slootheer besloot ik om in oktober 2007 de marathon van Amsterdam te lopen. Hij schreef een schema voor me met max. 5 trainingen per week. Het doel was om ongeveer 3 uur 10 minuten te lopen. Ik begon (uiteraard zoals iedereen waarschijnlijk de marathon begint) iets te snel (4min. 15 per km) en kon dit tempo vrij lang vol houden, maar de laatste km’s gingen tocht steeds langzamer. Uiteindelijk 3 uur en 7 minuten later was ik weer eens goed gesloopt. Ik dacht dit doe ik nooit meer, maar de dinsdagavond toen ik mijn verhaal een mijn trainingsgroep deed kreeg ik toch weer het idee dat ik ooit onder de 3 uur zou willen lopen.

Uiteindelijk lukte me dat in mijn 4e marathon in 2010 terwijl ik halverwege in 1 uur en 32 minuten doorkwam. Dit is ook mijn enige keer dat ik een negatieve split heb gelopen in de 10 marathons die ik tot nu toe heb gelopen. In oktober 2011 heb ik mijn pr op de marathon gelopen in Amsterdam (mijn favoriete parcours) in 2 uur en 50 minuten.

AFSCHEID VAN DE MARATHON

Vorig jaar heb ik mijn laatste marathon gelopen: de Maasmarathon. Die begint in Visé (plaatsje vlak boven Luik in Belgie) en loopt via de Maas naar Maastricht en via de andere oever en wat heuvels terug. Dit bleek uiteindelijk weer eens een grote martelgang. Ik kon de laatste 5km mijn knieën bijna niet meer omhoog krijgen en met korte pasjes kon ik toch de finish bereiken in 2 uur 54. Maar ik was lijkbleek en heb ongeveer 45 minuten in een douche gezeten. Ik kon door de vermoeidheid niet meer staan. Met wat soep en snelle suikers kwam ik toch weer op de been, maar ik heb toen besloten voorlopig geen marathons meer te lopen.

De laatste jaren train ik bij een andere groep bij Hylas: de meer wedstrijd gerichte lopers en gezamenlijk trainen op de baan en vaak op zondag in het bos (Bergen/Schoorl) onder leiding van Roger Bellord. Het niveau ligt hier behoorlijk hoog en er wordt dan ook vaak heel hard getraind. Ondanks dat ik al tot de ouderen in de groep hoor kan ik zeker op de korte afstanden (200-400m) tijdens de trainingen goed meekomen.

Roger vindt het ook leuk en belangrijk om met zijn groep aan baanwedstrijden mee te doen, hij komt uit Engeland en daar is baanatletiek echt heel belangrijk voor atleten en ik had daar geen ervaring in, maar inmiddels heb ik daar de laatste 3 jaar behoorlijke progressie geboekt in baanwedstijden van 800m (2 min. en 15 sec.), 3km (9 min. 59 sec.) en 5km (17 min. 36 sec.).

TRAILRUN

Vorig jaar heb ik ook mijn eerste trailrun gelopen in Schoorl 30km. Dit was echt een openbaring voor mij. Ik ken heel goed de weg in de bossen en duinen tussen ’t Woud bij Egmond en Camperduin, maar tijdens die trail kwamen we op plekken waar ik nog nooit had gelopen. Het was behoorlijk slecht weer met veel regen en doordat ik brildragend ben liep een paar keer verkeerd. Uiteindelijk had ik 32,5km op de teller en met een 7e plek was ik weer een fantastische ervaring rijker. Ik ga eind mei een trail in Oosterbeek doen (de Stuwwaltrail) die heel veel hoogte meters bevat. In de bossen van Schoorl zoek ik dan nu ook zoveel mogelijk heuveltjes op om me goed voor te bereiden. Afgelopen week zijn we op vakantie geweest in de Ardennen (in de buurt van Vielsalm) en heb daar ook 5 keer getraind met veel hoogte verschil. Ik begin dan nu ook te merken dat het omhoog lopen steeds makkelijker gaat en hoop dan ook op een goede uitslag bij die trail.

Voorlopig zal ik ook geen marathons meer lopen en me meer richten op dit soort trail en af en toe wat baanwedstijden in de zomer. Zo loop ik ook voor Hylas de 5km bij de masters competitie. De grote drukke wedstrijden zoals de Damloop probeer ik de laatste jaren wat meer te mijden, omdat dit vaak toch te veel tijd vergt.

Ik kan nog steeds genieten van een bosloopje in Bergen of Schoorl, ook al omdat ik er nog regelmatig in de prijzen kan lopen. Het ronddwalen in een natuurgebied zoals onze duinen is het mooiste wat er is.

WAT IS ER ZO LEUK AAN…

Ik loop circa 4 tot 5 keer met gemiddeld totaal ongeveer 60 km per week. Ik vind het heerlijk om alleen in het bos mijn route te bepalen met een rustige duurloop, maar vindt het ook erg leuk in een groep op de atletiekbaan volle bak te geven en elkaar te motiveren. Met lopen krijg ik mijn “hoofd leeg”, als ik een drukke dag heb gehad en moe ben, dan moet ik mezelf ’s avonds figuurlijk een schop geven om soms toch te gaan trainen. Na de training voel ik me weer herboren, alsof er niets is gebeurt die dag.

Mijn favoriete schoenen zijn van het merk Asics. Ik loop nu al bijna 30 jaar en kan daardoor ook op hele lichte wedstijd schoenen (Asics Gel DS Racer) lopen die bijna geen ondersteuning geven. Zeker op de atletiekbaan heb ik ook bijna geen demping in mijn schoenen nodig. Voor in het bos heb ik ook hele lichte schoenen die ook hele kleine nopjes hebben (Asics Tarther) en voor de trails heb ik ook een paar Asics Gel Fujiattack, maar ik gebruik bij de wedstrijdtrail toch gewoon de Tarthers omdat deze veel lichter zijn. Ook heb ik voor het cross seizoen nog een paar Inov 8 Mudclaw die ook heel licht zijn en hele goede grip hebben in de prut en modder.

De lichte schoenen zou ik eigenlijk pas aanraden als je al heel lang loopt, want ze geven weinig ondersteuning en demping. Dit geeft voor veel mensen toch snel blessures. Voor de eerste keer zou ik toch adviseren om naar een winkel te gaan. Als je veel op asfalt loopt, gebruik deze schoenen dan niet meer dan 1000km, want ze raken daarna toch snel hun steun en demping kwijt ongeacht het merk of type. Ik heb waarschijnlijk in totaal al anderhalf keer de wereld rond gelopen en weet onderhand wel wat voor schoenen ik nodig heb en vindt het soms ook wel leuk om iets nieuws te proberen. Zo heb ik onlangs een paar Asics Super J33 gekocht. Dit zijn zogenaamde natural running schoenen die ook heel licht zijn maar toch voldoende demping hebben. Deze gebruik ik voor herstelloopjes en korte duurloopjes op asfalt en zijn waarschijnlijk ook wel voor beginnende lopers te gebruiken.

Een favoriete kledingmerk heb ik niet, al zijn de thermoshirtjes van Craft en de onderbroeken van Odlo wel de standaard voor mij. Ik loop met onze trainingsgroep tegenwoordig wel in kleding van Newline die we gesponsord krijgen.

TAAIE VENT, DIE ARTHUR

Ik heb
gelukkig vrijwel nooit last van blessures, waarschijnlijk ook omdat ik vrij licht gebouwd ben, 179cm
lang en 63 (na de laatste marathon vorig jaar) tot 68kg en gewend ben om veel kilometers te maken. In een marathon voorbereiding heb ik weleens 120km per week gelopen, het laatste jaar zit ik gemiddeld rond de 60km met uitschieters tot 80km. De laatste jaren loop ik in totaal circa 3000km.

In 2010 heb ik wel een maand of 2 last gehad van mijn linkerknie, dit leek niet over te gaan, maar na een aantal weken weer rustig trainen ging dit toch vanzelf weg.

TRAININGEN

Op dinsdag- en donderdagavond trainen we op de atletiek baan. De dinsdag vaak wat langere afstanden (bijv. 6x1000m) en donderdag wat korter werk (bijv. 20x300m). Deze trainingen beginnen we met wat inlopen (2-3km), dan wat rek en strek oefeningen, eventueel wat buikspieroefeningen, daarna loopscholing en dan de kern (dus bijv. de 6x1000m). Hierna nog wat uitlopen, zodat ik op deze avonden regelmatig op circa 15km uitkom. Daarnaast trainen we vaak op zondagochtend met elkaar in het bos en duin van Bergen en Schoorl, of gaan we gezamenlijk naar een wedstrijd. Meestal train ik op zaterdag nog even alleen en doe dan een rustige duurloop van 10 tot 20km. Als er tijd overblijft en het weer zit mee dan zit er altijd nog wel ergens anders in de week een duurloopje op een rustig tempo.

Ik heb aan ontelbare wedstrijden en trimloopjes meegedaan, om er een aantal op te noemen:

  • Marathons pr 2.50 (Amsterdam): 4 x Amsterdam, 2 x Rotterdam, 1 x Hoorn, 1 x Utrecht, 1 x Maasmarathon, 1 x New York
  • Halve marathons pr 1.19 (Egmond): Egmond (waarschijnlijk 15 x), Schoorl, Warmenhuizen (Boerenkoolloop), Amsterdam, Den Helder, Hoorn, Monnikendam, Alkmaar (vroegere Vestloop), Haarlem (vroegere Trosloop), Hoofddorp, Den Haag (City pier city), Bergen
  • En andere bekende wedstrijden als: Dam tot damloop, Vestloop Alkmaar, Hemmeromloop, Paaspolderloop (Nieuwe Niedorp), Brijderloop Alkmaar, Schagen 10 Engels mijl, Boslopen Bergen Schoorl Castricum etc.

TIPS?

Loop om te genieten van de natuur of om lekker in beweging te zijn. Ik ben behoorlijk prestatie gericht, maar dat hoeft niet voor iedereen een drijfveer te zijn. Ik zie soms bij wedstrijden mensen 2 keer zo lang doen over dezelfde afstand en daar wordt door sommige “snelle lopers” weleens lachend over gedaan, maar ik heb respect voor iedereen die bewust met zijn lichaam bezig is. We leven nu eenmaal in een maatschappij waarbij je eigenlijk alleen maar je hoofd nodig hebt en dan is bij een heleboel mensen de verleiding groot om de rest niet te gebruiken. De rest van je lichaam zal je dus moeten “onderhouden” om gezond en fit te blijven. Niet iedereen kiest hiervoor en blijft op de bank zitten. Ik heb het geluk dat ik vrijwel nooit blessures heb en kan dus altijd lopen. Ooit zal er een dag komen dat ik het niet meer kan. Die dag wil ik zo lang mogelijk uitstellen.
castricum 2 december 2012b

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter