Fit

SNELLE JELLE

Zo ironisch. Mijn achternaam is Snel, maar als er iemand een probleem heeft met tijd, ben ik het wel (en dat rijmt). Mensen om mij heen weten het, hou maar rekening met een kleine vertraging als je een afspraak met me hebt. ‘Running late’ zeg je in het Engels, hoe toepasselijk.

Maar bij het hardlopen gaat het juist om tijd. En je raadt het, dan is de tijd niet meer mijn grootste vijand. Met mijn Nike + sportwatch meet ik inmiddels alle runs en trainingen die ik geef. Ik ren gemiddeld 50 kilometer per week, verdeeld over 9 trainingen. En daarbij speelt tijd altijd een grote rol. Voor de mensen die ik train is het de graadmeter voor hun progressie.

A SLOW RUNNER IS A STATE OF MIND

Toen ik begon met het geven van trainingen, viel het me direct op hoe negatief mensen- en vooral vrouwen- over zichzelf denken. ‘Ik ben vast de langzaamste/dikste/slechtste persoon die je traint’. Maar dan denk ik, juist zo negatief denken over jezelf houdt je tegen in je ware potentie (The Secret).

Positief denken dus, en je tijdsmeting kan daarin juist een opbeurende rol spelen. Waar je voorheen 70 minuten deed over 10 kilometer, loop je het na 10 weken training, met slechts 2 trainingen per week, zeker onder het uur. Dat durf ik te garanderen.

Volgende week loop ik de Zandvoort Circuit Run. Met mijn klokkie om. Ik zou zo graag zeggen dat ik ‘m onder het uur wil lopen, maar dan wordt die uitspraak vereeuwigd op het web. Doen we maar niet. Ik hoop op mooi weer en een goede mindset. Tjakka!

#NEVERFAIL

En nog een secret over hardlopen: het gevoel dat je krijgt na een nieuwe PR, een zware workout en de teleurstelling na een slechte prestatie voelen allemaal hetzelfde, hoe snel je ook was. Dat is het mooie aan sport. Tenzij je Kenenisa Bekele, Mo Farah of Wilson Kipsang bent, is er een kans dat er altijd iemand sneller dan jij is. Snelle Jelle zijn is ook maar relatief.

X Denise

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter