Fit

Halve Marathon van Egmond

Halve Marathon Egmond; sportieve voeten, mode voeten, blote voeten, natte voeten… ik heb gisteren van alles voorbij zien komen. Zelf ook een natte schoen opgelopen, het was hoog tij op het strand. De zon scheen, de wind was mild en iedereen had er zin in. Alle ingrediënten voor een mooie loop.

Gas bij?

De halve marathon van Egmond begint aan de boulevard, neemt je mee door de woonwijken van Egmond aan Zee, om vervolgens 7 kilometer over het strand te gaan richting Castricum aan Zee. Het ging geweldig. Ik voelde me fris, ondanks mijn vrees voor mijn schenen, en ik liep de eerste helft in precies 59 minuten. Het nadeel als je zo lekker loopt, is dat je blijft doseren. Altijd die onzekerheid of het je duur komt te staan als je nog even gas bij geeft. Ik koos ervoor om mijn tempo gelijk te houden, en kwam na 1:56:54 over de finish. Op de minuut af 10 minuten sneller dan mijn deelname in 2012. Ik ben er trots op, maar er is zeker ruimte voor verbetering. Belangrijkste is dat ik genoten heb. En ook zeker van dat heerlijke biertje na afloop.

hardlopen

Mijn voorbereiding

Ik krijg regelmatig de vraag hoe ik me voorbereid op een halve marathon. Ik denk dat een mentale voorbereiding even belangrijk is als een fysieke voorbereiding. Je moet er zin in hebben. Hardlopen leuk vinden. En de strijd met jezelf durven aangaan. It’s all about determination. En heel erg goed voor jezelf zorgen. Ik eet wat ik lekker vind, veel pasta, vlees en groeten, maar schuw ook zeker niet de vetten. De ochtend van de loop, eet ik wit brood met zoet beleg en ik drink een liter water. Een goede nachtrust in de 3 dagen voor de loop (hoewel deze keer niet helemaal geslaagd!) is ook zeker aan te bevelen. En wat voor mij dit jaar goed heeft gewerkt is het toevoegen van een interval training aan mijn voorbereiding. Ik ben ooit ‘gewoon gaan rennen’. Maar tijdens de trainingen die ik geef, en tijdens de opleiding die aan de AALO volgde, werd duidelijk hoe belangrijk het is om je lichaam te blijven prikkelen. Je conditie verbetert het sterkst als je het uitdaagt. Net even boven je normale capaciteit lopen. Een hartslagmeter werkt daarbij heel goed. Ik zal later een blog wijden aan het gebruik van een hartslagmeter bij je looptraining.

En dan?

En wat doe ik na een loop? Evalueren, maar vooral nieuwe doelen stellen. Want dat vind ik zo tof aan hardlopen: je gaat een wedstrijd aan met jezelf. Deze sport is zo meetbaar, en je kunt zo’n invloed hebben op je eigen prestaties. Heel mooi om te doen, en ook heel mooi om anderen te inspireren om te gaan hardlopen!

X Denise

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

1 Reactie

  • Antwoord Kati1987 14.01.2014 bij 11:37

    Nice report! And cool website!
    I was also running the Egmond Half Marathon and it was the longest distance I have ever been running.
    The course was not easy but so beautiful. Running at the beach and looking at the sea gave me an extra energy booth.
    When I was really struggling around the 16km mark, I was pairing up with another runner who also struggled and we kind of motivated each other without many words. Just running side by side, having a complete different background but sharing the same goal for the moment. Just like me he says that he is more of a sprinter type and is quite good on short distances not so great on long distances. I remember him saying ‘ If you want to win something run 100meters. If you want to experience something run a half marathon. And thats so true, especially when you do it for the first time, exposing yourself to the unkown, you learn things about yourself that are very exciting! But also experience so great things that are happening around you!
    And I agree with what you are saying about the mental part. During the run I thought that Mental will really is a muscle that needs exercise, just like the muscles of the body 🙂
    Having arrived the finish line after 2:05 minutes I never felt so strong and weak at the same time. I was just soo happy an proud!!
    I have to admit running long distances can be very addictive. I can’t wait to run another half marathon!
    And maybe one day a marathon, following the motto: You only grow as a human being if you’re outside your comfort zone!
    Bye Kati

  • Laat een reactie achter