Food

BIETENSAP EN SPORT

Bietensap is een mooie bron van verschillende vitaminen en mineralen en heeft een gunstig effect op de lever en het bloed. Daarnaast bevat het een hoog gehalte aan betanine, ook wel bietenrood, dat in de voedingsindustrie als E162 wordt gebruikt om voedingsmiddelen te kleuren. Betanine is een stof die een grote rol speelt in de stofwisseling, een leverbeschermende functie heeft en het vormen van gal bevorderd. Nitraat in de biet zorgt ervoor dat de bloeddruk wordt verlaagd.

onderzoek wijst uit

Omdat ik altijd allerlei bronnen onderzoek voor een blog kwam ik er al snel achter dat bietensap een ontzettende hype is/was  in de wieler- en hardloopwereld. Al enige tijd is bietensap een veel gebruikte drank in de wereld van topsporters. Vooral duursporters kunnen profiteren van de voordelen ervan. Het zuurstof in het bloed wordt positief beïnvloed door het sap. Zuurstof is heel belangrijk bij het omzetten van koolhydraten (brandstof) in energie voor je spieren. Makkelijker gezegd, je zou er langer en sneller van kunnen gaan lopen.

Onderzoekers claimen dat de anti-oxidanten die aanwezig zijn in de biet ervoor zorgt dat het teveel aan nitraat vanzelf weer in ons lichaam teniet wordt gedaan.

Er zijn verschillende onderzoeken geweest naar de hoeveelheid nitraat in bietensap en of dit kankerverwekkend is wanneer je er dagelijks grote hoeveelheden van drinken. Zo zijn er velen topsporters die dagelijks grote hoeveelheden bietensap drinkt (soms wel een halve liter). Onderzoekers claimen dat de anti-oxidanten die aanwezig zijn in de biet ervoor zorgt dat het teveel aan nitraat vanzelf weer in ons lichaam teniet wordt gedaan. De meningen verschillen hierover dus ik laat het in het midden. In kleine porties kan het sowieso geen kwaad. Ik denk dat alles met mate eten en drinken, altijd beter is voor je lijf.

 verse bieten

bereiding van de biet

De rode biet wordt als knol als groenten gegeten, dit kan zowel rauw als gekookt. Je kunt ze in allerlei vormen snijden of raspen.  Mijn keuze gaat uit naar biologisch geteelde bieten, deze is over het algemeen verkrijgbaar bij (biologische) supermarkten. Koop altijd stevige bieten, de zachte zijn vaak oud. Kook ze 30 minuten in ruim water met een theelepeltje anijszaad, dit om de ‘aardse’ smaak wat te maskeren. Giet het water af en laat ze net als bij een ei ‘schrikken’. Daarna pel je het vel eraf. Je kunt ook kant en klaar gekookte bieten kopen, die hoeven alleen even opgewarmd te worden.

sapje toe

Wanneer je niet echt gek bent op bieten kan je de sap natuurlijk gebruiken in je smoothie. Daarom hieronder een lekker recept. Alle ingrediënten in de blender en proost!

-half glas bietensap, of 1 biet
-klein handje spinazie
-1 ananasschijf
-half glas amandelmelk
-1 banaan

BIETEN

Verse bieten Ekoplaza 1 kg € 1.98

BIET

Gekookte rode bieten Ekoplaza € 1.49

 

Bronnen: Fit met voeding, Voedingscentrum, Ekoplaza

X Bo

print

Comments

comments

Vorig artikel Volgend artikel

Wat je misschien ook interessant vindt

Geen Reacties

Laat een reactie achter